donderdag, november 05, 2009

De sociale dienstmedewerker. Daar moest ik mij om 3 uur melden, bij mevrouw G.
Ik was - zoals altijd - te vroeg, dus dan maar even buiten een peuk roken, samen met andere klanten, een tolk, en twee medewerkers, best gezellig.
Tien voor drie, ik meld mij bij de receptie. Reactie: 'Oh, mevrouw G. is ziek naar huis gegaan.' Ondertoon: 'En u kunt ook wel weer gaan.'
Braaf gezegd dat ik dat heel naar vind voor mevrouw G., maar dat ik een afspraak heb en of ze geen collega's heeft?
Na veel gedoe uiteindelijk een hele vriendelijke mevrouw gesproken. Lang gesprek. Heel lang. Ze heeft (WEER) een kopietje paspoort gemaakt, ik moest een handtekening zetten ter bewijs dat ik mij gemeld heb, en ik kreeg een mapje. Een mapje met papieren, dat kennelijk niet gewoon op te sturen was. Met daarop keurig aangekruist wat ik mee moet nemen voor mijn afspraak aanvraag bijstand op donderdag 12 november om 9 uur:
- paspoort (dan maken ze vast weer een kopietje)
- huurcontract
- arbeidscontract Apprenti
- loonstroken van de laatste drie maanden
- prints van bankrekening van de laatste drie maanden (die kan ik daar printen)
- bewijs einde uitkering
- overzicht schulden en aflossingen de laatste 3 maanden
- toekenningen huur- en zorgtoeslag

En een aanvraagformulier, met persoonlijke gegevens (paspoort meenemen!), gegevens van de laatste 2 werkgevers, sollicitatiebewijzen, overzicht opleidingen, heeft u een huis, kinderen, vrijwilligerswerk, bewijs huurbetaling, bewijs energiebetaling (misschien moet ik die bankafschriften maar gelijk dubbel printen ;p), bewijs inkomen uit effecten (die kan ik overslaan), bewijs bankrekening en spaarrekeningen, bewijs koopsompolis (weer een om over te slaan).
Bij de vraag 'Heeft u of uw gezin waardevolle bezittingen?' moet je ook een bewijs aanslag rioolrechten etc meenemen.
Bewijs van schulden, bewijs ziektekostenverzekering en aanvulling daarop, en dan komen er nog wat vragen die niet verplicht zijn maar wel nuttig:
- maakt u kosten voor een opleiding die u volgt?
- worden medische voorzieningen maar deels vergoed door uw verzekering?
- heeft u huurtoeslag?
- heeft u een U-pas? (de kortingpas van de gemeente)
- kent u de bijzondere bijstand?
- heeft u kwijtschelding van gemeentelijke belastingen?
- heeft u persoonlijke problemen waardoor u niet kunt solliciteren?
- heeft u kinderen onder de 18?
En bij al die vragen is het dan: zo ja, vraag naar die-en-die folder, ga naar de gemeente voor info, vraag info over zus-en-zo.

Ondertekenen en inleveren.
Je vraagt je ineens af of het dat waard is.

Geen opmerkingen: