Opdrachtgevers klaar met schoonmaakacties
SCHIPHOL - Het geduld van de grote opdrachtgevers in de schoonmaakbranche is op. Volgens Schiphol en de NS, die zichzelf hebben ''opgedrongen'' als bemiddelaars in het cao-conflict, zijn de verschillen tussen de werkgevers en de vakbonden overbrugbaar.
Het is nu aan de werkgevers om een stap te zetten, zei Schiphol-topman Jos Nijhuis donderdag. Volgens de opdrachtgevers duurt het allemaal te lang.
''En wij zitten met de rotzooi.'' De bedrijven zullen zelf ook hun bijdrage leveren door ''een goede opdrachtgever te zijn'', stelt Nijhuis. ''Daar zijn we al een tijdje mee bezig.'' Dat beaamt ook de NS.
Hoewel de opdrachtgevers formeel geen rol spelen in het cao-conflict dat nu al maanden speelt, spreekt Schiphol nu met name de werkgevers aan. Nijhuis meent dat binnen de schoonmaakbranche de neuzen niet dezelfde kant opstaan.
''Die verschillen moeten weg en ze moeten nu tempo maken.'' De gesprekken zouden volgens de Schiphol-topman op korte termijn tot een oplossing moeten leiden.
Als het conflict niet snel is opgelost, sluit Nijhuis niet uit dat Schiphol een schadeclaim gaat indienen. Ook de NS denkt daaraan.
''We laten ons niet onder druk zetten'', zei directeur Rob Bongenaar van werkgeversorganisatie OSB in een reactie.
Bongenaar neemt het ''goedbedoelde advies'' van Nijhuis ter harte, maar vindt wel dat de opdrachtgevers boter op hun hoofd hebben. ''Zij zijn mede-verantwoordelijk voor de lage prijzen in de sector.''
OSB vindt net als Schiphol dat het conflict inmiddels erg lang duurt. Het hete hangijzer is de looneis van de vakbonden. De werkgevers blijven bij hun eindbod van 2,5 procent loonsverhoging, maar de bonden nemen daar geen genoegen mee.
''Onze achterban vindt dat een mooi bod'', zei Bongenaar die de opmerking van Nijhuis over onenigheid bij de werkgevers in de wind slaat.
(Bron)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten