maandag, mei 03, 2010

Man ramt auto tegen woning Belgische minister

GENT - De Belgische politie heeft een man opgepakt, die in de nacht van zondag op maandag zou hebben geprobeerd met zijn auto het huis van aftredend minister van Defensie Pieter de Crem binnen te rijden. Dat maakte justitie bekend.
De man, die door de politie wordt verhoord, ramde zijn auto rond 04.30 uur tegen de garagedeur van de woning van de minister in Aalter.
Hij heeft waarschijnlijk met hoge snelheid gereden, want de garage ligt ongeveer 10 meter voorbij het hek dat rond de woning staat. Niemand raakte gewond door het incident.
De dader is een 52-jarige alleenstaande buurtbewoner. Het zou niet gaan om een voormalige militair. Hij kon geen motief geven voor zijn daad en zal door een psychiater worden onderzocht, aldus een zegsvrouw van justitie.
De man moet maandagavond voor de onderzoeksrechter in Gent verschijnen, wegens vernieling, huisvredebreuk en bedreiging. De man had recentelijk zonder aanleiding tientallen keren de politie gebeld.
De christendemocraat Pieter De Crem is sinds 2,5 jaar minister van Defensie. Voorheen was hij tegelijkertijd burgemeester van Aalter en fractievoorzitter van de christendemocraten in de Kamer.
Hij staat bekend als Crembo, een woordspeling op de Amerikaanse tv-commando Rambo, omdat De Crem de Belgische deelname aan NAVO-acties heeft uitgebreid.
De Crem zei maandag dat hij geen aanwijzingen had dat iemand het op hem had gemunt. ''Als je in het openbaar leven zit, is niet iedereen tevreden met de genomen beslissingen. Ik krijg soms te maken met verbale agressie, onvriendelijke post of een dode rat in de bus, maar als politicus moet je daarmee kunnen leven.''
De Crem is niet van plan om extra veiligheidsmaatregelen te treffen. ''Gelukkig had ik al een beveiligd hek en garagepoort. Ik zal waakzaam en alert blijven.''
Aan de politie kon De Crem een gedetailleerde beschrijving van de dader geven, net als de nummerplaat van het voertuig dat twee à drie keer tegen de garage reed. ''Die bestuurder maande mij om mij te verstoppen, maar ik heb hem duidelijk gemaakt dat ik hem zag.''
(Bron)

Geen opmerkingen: