VVD en PVV willen in januari al 130 km rijden
DEN HAAG - Regeringspartij VVD en gedoogpartner PVV willen dat het regeringsplan om op sommige snelwegen de snelheid te verhogen naar 130 kilometer per uur al per januari wordt ingevoerd.
[Waarom niet deze week al? lekker raggen in de sneeuw!]
Dat gaan zij komende week tijdens de begrotingshandeling van het ministerie van Infrastructuur & Milieu (dinsdag en woensdag) vragen aan minister Melanie Schultz van Haegen.
De VVD-minister heeft eerder gezegd dat ze eerst wil inventariseren op welke wegen de snelheid kan worden verhoogd. ''Afgesproken is dat ze komend voorjaar met een voorstel komt'', schetst Sander de Rouwe van coalitiepartner CDA.
Hij heeft tot die tijd geduld en voelt nu dus nog niets voor het idee van VVD en PVV. Hij wil dat de bewindsvrouw eerst kijkt naar aspecten van verkeersveiligheid en milieugevolgen.
VVD-Kamerlid Charlie Aptroot vindt het niet nodig om zo lang te wachten. ''Op sommige wegen kunnen we begin 2011 al naar 130 kilometer'', oordeelt hij. ''Dat kan volgens mij op de A16 Dordrecht-Breda, op de A6 voorbij Almere en ook op alle delen van de A2 die zijn verbreed. We moeten niet een jaar wachten tot de laatste autoweg is bekeken. We moeten een beetje nuchter zijn. Auto's zijn schoner geworden dus de uitstoot wordt minder. En waarom rijden veel mensen te hard op sommige wegen? Omdat de snelheidsbeperking er belachelijk is.''
[Als de maximaal toegestane snelheid 130 is, gaan mensen zich uiteraard ineens collectief braaf aan die snelheid houden, en niet 150 of harder rijden 'omdat dat best wel kan'.]
PVV-collega Richard de Mos geeft Aptroot gelijk. ''Ik vind het prima en een goede zaak om de snelheid al in januari omhoog te brengen. Dat is makkelijk te doen, want je haalt gewoon het huidige bordje weg en je zet er een bord met 130 kilometer neer. We moeten dat gewoon doen, dan ervaren we later wel hoe het is.''
[Geweldige redenering! Goed doordacht!]
Sharon Dijksma van de PvdA is het niet met de twee eens. ''We moeten op de snelweg niet losgaan vanaf januari'', analyseert zij. Net als haar CDA-collega De Rouwe is zij van mening dat eerst de effecten op de verkeersveiligheid en het milieu onderzocht moeten worden. ''We moeten de milieunormen niet te buiten gaan.''
Tijdens de begrotingsbehandeling komen de volksvertegenwoordigers met een waslijst aan wensen. Zo wil Arie Slob (CU) dat de overheid meer greep krijgt op het spoorbeheer. ProRail is daar nu voor verantwoordelijk, maar hij wil dat Rijkswaterstaat die rol overneemt in de vorm van de komst van een Rijksinfrabeheerder.
Dat idee bracht hij onlangs naar buiten en tijdens de begroting wil hij een discussienotitie over dit onderwerp presenteren.
Slob gaat verder vragen naar de portefeuilleverdeling tussen minister Schultz en staatssecretaris Joop Atsma (Milieu). Hij vindt het vreemd dat die laatste geen kantoor houdt in het vroegere ministerie van VROM, maar in het vroegere Verkeer & Waterstaat.
Verder heeft hij grote zorgen over het gesprek aan geld voor het uitvoeren van het hoogwaterbeschermingsprogramma.
SP'er Farshad Bashir wil meer geld voor het onderhoud van het spoor. Dat geld moet volgens hem worden weggehaald bij het budget voor de wegen. Ook wil hij toiletten in elke trein.
(Bron)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten