Tweederde nieuwe sprinters NS kapot
UTRECHT - Tweederde van de 95 nieuwe sprinters van de NS zijn kapot. Het gaat om 67 treinen die op dit moment niet gebruikt kunnen worden.
Een groot deel van de nieuwe serie stoptreinen van het consortium Siemens-Bombardier is de laatste weken stil komen te staan. Meer dan dertig technici van Bombardier zijn in allerijl naar Nederland gekomen om de problemen op te lossen.
Het smeltwater van de sneeuw lijkt problemen te hebben veroorzaakt in de elektronica van de treinen. Maar definitief uitsluitsel kan de NS daar nog niet over geven.
Volgens de vervoersmaatschappij hebben de problemen met de nieuwe sprinters geen gevolgen voor de dienstregeling.
De oude stoptreinen, die de sprinters moesten vervangen, zijn ingezet op de trajecten waar de defecten treinstellen zijn uitgevallen.
''Het is zeer jammer dat we de treinen waar we jaren op hebben zitten wachten, nu niet kunnen inzetten’’, vindt de woordvoerder.
De treinstellen zijn nog geen twee jaar oud. Een groot deel van de nieuwe sprinters is zelfs dit jaar pas opgeleverd. Het is niet duidelijk wanneer het nieuwe materieel weer gebruikt kan worden.
De NS ontkent ten stelligste dat het rijden volgens een uitgeklede ‘kerstdienstregeling’ te maken heeft met de problemen met de sprinters. ''We rijden al jaren volgens een aangepaste dienstregeling in de kerstvakantie’’, meldt de zegsman.
Wel zijn er in de Randstad nog een paar aanpassingen gedaan vanwege het winterse weer. De NS hoopt hiermee voldoende ruimte tussen de treinen te houden, zodat mogelijke problemen niet meteen leiden tot opstoppingen op het spoor.
(Bron)
Het lijkt erop dat de zekeringen niet smeltwaterbestendig zijn, misschien door de locatie van die zekeringen.
En de oude treinen die weer rijden, hebben wel wat problemen zoals geen wc's (dat zijn Sprinterreizigers inmiddels gewend), en geen verwarming (da's een beetje vervelend met dit weer).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten