donderdag, december 11, 2003

Man in cel voor weigeren winkelmandje

ASSEN - Een 32-jarige Assenaar is afgestraft met een boete en een winkelverbod, omdat hij weigerde een winkelmandje te gebruiken.
De man liep maandagavond kort voor sluitingstijd een supermarkt in Assen binnen, pakte wat sudderlappen en liep naar de kassa. Door een beveiligingsbeambte en de bedrijfsleider werd de man erop gewezen dat het gebruik van een mandje in de winkel verplicht is.
De klant weigerde dit. Hij werd daarop meegenomen naar het politiebureau, kreeg een transactie van 130 euro aangeboden en mag een jaar lang geen voet meer in de supermarkt zetten. Volgens een politiewoordvoerder is de man meerdere malen gevraagd een winkelmandje te pakken maar reageerde hij daar niet op.
De Assenaar zegt een half uur in een cel te hebben gezeten. "We hebben met justitie gebeld over de te nemen stappen, volgens de richtlijnen. Dan zet je iemand toch niet even bij de receptie neer", zei een woordvoerder van de politie.
Een woordvoerster van Laurus, het moederconcern van de supermarkt, benadrukt dat de huisregels in Assen slechts zijn gehandhaafd. "De winkel lijdt onder criminaliteit en agressie. In september is het filiaal zelfs overvallen. Daarom worden de regels nu zo nagestreefd, om ondermeer de winkeldiefstallen tegen te gaan. Heel vervelend, maar men moet wel."
(Bron)

Wat ook heel vervelend is, is dat ze dan meestal de verkeerde pakken. In mijn lokale supermarkt was tijden terug eens geen mandje te bekennen, en de baliemedewerker had geen tijd om er even een aan te geven. Dan maar alles in m'n rugzak geladen, bij de kassa weer uitladen en afrekenen. Ik kreeg geen bon, wat me niet kon schelen omdat ik dacht dat dat niets betekende. Eenmaal buiten hoorde ik iemand rennen, en ik werd op mijn schouder geklopt. Of ik even mee wilde komen, want ik werd verdacht van winkeldiefstal.
Dan moet je net mij hebben. Ik liep mee, werd meegenomen naar het kantoor van de manager, die me een kop koffie aanbood. De beveiliger vroeg of ie in mijn tas mocht kijken. Nee, dat mocht niet - alleen de politie heeft recht om te fouilleren. "Dan bellen we de politie", klonk het dreigend. Dat vond ik best. Het duurde erg lang, ik kreeg nog een keer koffie aangeboden, en uiteindelijk kwamen er twee agenten. Ze keken wat er in mijn rugzak zat, en vergeleken dat met de bon die de beveiliger had. Vervolgens kreeg ik uitgebreid excuses en de belofte dat er beter op de beschikbaarheid van mandjes zou worden gelet.

Geen opmerkingen: