vrijdag, maart 12, 2004

TT 113 Bezoek huisarts ook in claimsysteem

DEN HAAG Een bezoek aan de huisarts zal ook vallen onder de no-claimregeling voor ziektekosten. Het kabinet heeft dat vandaag besloten. De huisartskosten gaan voor 25 procent meetellen.
Premier Balkenende zegt dat het nieuwe systeem, dat in 2005 moet ingaan, goed is voor mensen met een laag inkomen. Als een ziekenfondspatiënt niet of weinig gebruik maakt van medische zorg, krijgt hij of zij aan het eind van het jaar tot 250 euro aan premie teruggestort.
Een stelsel met een eigen risico is nu van de baan. Vanwege de introductie van het no-claimsysteem wordt de premie wel met vijf euro per maand verhoogd.

Ik heb epilepsie. Ik heb een laag inkomen. Ik gebruik dure medicijnen, waar ook een goedkoper middel van voorhanden is. Alleen krijg ik van dat middel ernstige maagklachten, waarschijnlijk omdat het omhulsel net iets anders is. Het is dus kiezen: een duur middel, of twee goedkope middelen (samen duurder dan dat ene dure middel). Mijn huisarts vindt dat ik dan maar het dure middel moet krijgen.
Per recept krijg ik voor drie maanden medicijnen mee. Ik kan natuurlijk zeggen: ik kan me die huisarts niet veroorloven, ik kap met die pillen. Dan krijg ik minimaal één keer per maand een epileptische aanval, die zonder medicijnen waarschijnlijk zo heftig is dat het tot ziekenhuisopname leidt.
Ook dan ben je je no claim kwijt, maar dan krijg je er tenminste nog wat voor.
Enige nadeel is dat ik dan snel failliet ga, want voor ziekenhuiseten moet je tegenwoordig ook flink bijbetalen. Dus theoretisch zou het na verloop van tijd zo kunnen zijn dat ik alleen onderdak heb als ik net een stuip gehad heb.
Maar deze nieuwe regeling is goed voor mensen met een laag inkomen.

Geen opmerkingen: