'Supermarkten weinig maatschappelijk verantwoord'
UTRECHT - Nederlandse supermarkten bieden veel minder biologische producten aan dan hun concurrenten in Europa. De winkels lopen achter op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Dat heeft Stichting Natuur en Milieu vrijdag gezegd.
Volgens de milieuorganisatie is de achterstand voor een deel te wijten aan de prijzenoorlog. "Verantwoord geproduceerde producten worden weggedrukt door andere veel goedkopere producten." De concurrentieslag tussen supermarkten heeft de prijsverschillen met 10 tot 15 procent vergroot, aldus de stichting.
In vergelijking met de gemiddelde Nederlandse supermarkt, doen Albert Heijn, Konmar, Super de Boer en C1000 het relatief goed, zegt Natuur en Milieu. Toch blijkt dat vergelijkbare supermarkten in andere EU-landen vaak twee keer zoveel verantwoorde producten in de schappen hebben liggen.
Volgens het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) hebben supermarkten het maatschappelijk verantwoord ondernemen wel degelijk hoog in het vaandel staan. De koepelorganisatie van supermarkten trekt de betrouwbaarheid van onderzoek door maatschappelijke organisatie zoals Natuur en Milieu in twijfel. Bovendien sluiten "veel van hun wensen niet aan bij datgene wat de consument in de winkel belangrijk vindt".
Het CBL verdedigt zich daarnaast door te stellen dat supermarkten onmogelijk alles tegelijk kunnen aanpakken. De maatschappelijke organisaties willen "te veel en te snel".
(Bron)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten