maandag, januari 17, 2005

'Regelgeving energiemarkt te complex'

ROTTERDAM - De energiebedrijven Essent en Eneco lopen tegen dezelfde problemen aan als waarvoor branchegenoot Nuon zaterdag via een paginagrote advertentie in landelijke dagbladen zijn excuses aanbood. Tienduizenden klanten van Nuon klagen steen en been over te laat aangeleverde rekeningen. In de advertentie heeft Nuon beterschap beloofd.
EnergieNed, de koepelorganisatie van de energiebedrijven, heeft geconstateerd dat er maandelijks 15.000 à 20.000 administratieve fouten worden gemaakt. Volgens Eneco en Essent betreft het aantal klagers circa 0,1 procent van hun totale klantenbestand. "We willen daarmee het probleem niet bagatelliseren. Want elke ontevreden klant is er een te veel", aldus I. Broen, woordvoerder van Essent.
Volgens hem is het probleem niet op te lossen door honderden medewerkers extra aan te trekken, zoals Nuon in zijn advertentie heeft aangekondigd. "Dat is symptoombestrijding. De overheid en de sector zijn bij de vrijmaking van de energiemarkt doorgeslagen en hebben een veel te complexe regelgeving ingevoerd om te garanderen dat de concurrentie zo eerlijk mogelijk verloopt."
De klagers zijn vooral klanten die na verhuizing heel lang op hun energienota moeten wachten. Voorheen konden mensen op hun dag van verhuizen of later zich melden bij hun energieleverancier. Na 1 juli is het proces ingewikkelder geworden en moeten mensen hun nieuwe adres ten minste tien dagen voorafgaande aan hun verhuizing doorgeven.
"Dat heeft in alle voorlichtingskranten gestaan, maar ik kan me goed voorstellen dat deze informatie niet is blijven hangen. Er wordt veel meer van de consumenten verwacht", aldus Broen. Hij spreekt van zeer gedetailleerde en administratieve procedures. "Dat leidt tot fouten."
Volgens Broen zoeken energiebedrijven en het ministerie van Economische Zaken naar structurele oplossingen om de regelgeving te vereenvoudigen en te versoepelen. De woordvoerder van Eneco meldt dat het bedrijf EZ een brief heeft geschreven over de administratieve rompslomp die de nieuwe regels veroorzaken.
Een woordvoerder van EZ liet weten dat minister Brinkhorst de bedrijven op het matje heeft geroepen en maandag nog met hen om de tafel gaat. "We betreuren het dat de administratie niet op orde is. Toezichthouder DTe had eind vorig jaar de energiebedrijven al gewaarschuwd en structurele maatregelen geëist."
De Consumentenbond noemde de advertentie van Nuon zaterdag ,schandelijk". In mei vorig jaar zeiden de energiebedrijven dat ze hun administratie op orde hadden en dat was reden voor het groene licht voor de liberalisering van de energiemarkt, aldus een woordvoerster.
Het geld had beter aan verbetering van de administratie kunnen worden besteed dan aan de advertentie, aldus de bond. Volgens de woordvoerster moet er een nieuwe directie bij Nuon komen. "Het roer moet om."
(Bron)

We begrijpen het gewoon niet! Die enrgiebedrijven hebben het heel moeilijk! Die zijn zielig!
Eerst liep van alles in de soep en lag dat aan de consument. Nu loopt van alles in de soep en ligt dat aan de liberalisering die de bedrijven zelf wilden. En het ligt aan de regels.
Tuurlijk.
Ik heb medelijden met de energiebedrijven. Ik stel voor om voorlopig geen rekeningen meer te betalen, dan hebben ze even rust om de administratie op orde te brengen. Geef ook geen verhuisberichten door (is toch zinloos), tot de bedrijven hebben gemeld dat ze het weer aankunnen.

Geen opmerkingen: