woensdag, april 13, 2005

Leerlingen vaker van school gestuurd

AMSTERDAM - Het aantal leerlingen dat van een middelbare school is gestuurd, is het afgelopen jaar fors toegenomen. Verbale bedreigingen van docenten, fysiek geweld tegen andere leerlingen en storend gedrag tijdens de les waren de voornaamste redenen.
In totaal 739 leerlingen moesten in 2004 hun school verlaten tegenover 426 het jaar daarvoor. Ook het aantal schorsingen is fors toegenomen, van 2845 in 2003 tot 3578 afgelopen jaar. Dat blijkt uit dinsdag bekendgemaakt onderzoek van Elsevier en Editie NL.
Vooral bedreiging, intimidatie en pesten via het internet zijn steeds vaker aanleiding tot ingrijpen van de schoolleiding. Scholen moeten schorsingen voor meer dan een dag en verwijderingen aan de Inspectie van het Onderwijs melden.
Minister Van der Hoeven van Onderwijs maakte vorig jaar bekend lastige leerlingen een tweede kans te willen geven in een speciale opvang buiten de school. In een zogenoemde rebound-voorziening kunnen ze een poosje tot rust komen en leren ze een andere houding op school aan te nemen.
Voor de ernstigste gevallen die niet meer te handhaven zijn op een gewone school komen er duizend extra plaatsen in het speciaal onderwijs vrij. Scholen krijgen daarnaast meer begeleiders die moeten voorkomen dat leerlingen over de schreef gaan.
Met het pakket aan maatregelen wil de bewindsvrouw de veiligheid in scholen verbeteren. Aanleiding is de moord in januari vorig jaar op conrector Van Wieren van het Terra College in Den Haag.
(Bron)

Zelfs Hippo, zonder dollen een van de braafsten van de klas, is ooit van school gestuurd. Door de staalgrijze leraar die we allen Shopping noemden. Hij kon geen orde houden, en hij had ook wat andere foutjes. Zo werd hij razend als er gekletst werd, en gepraat wèrd er. Hij kon echt geen lesgeven. Soms wist ie me te boeien, als ie zich verloor in etymologie, maar dan was de rest van de klas weer achterstevoren aan het gapen.
Shopping sloeg in de eerste klas klasgenote A., die zat te kletsen, van achteren met haar hoofd op tafel. Resultaat: kapotte buitenboordbeugel. In de derde klas trapte meneer mij een tafel in m'n maag. Gevolg: drie dagen letterlijk krom in bed. En zo was er een eindeloze hoeveelheid 'incidenten'.
Shopping was ook erg tactisch over de apen in de klas, die alleen naar Nederland waren gekomen omdat ze de boel hier wilden uitvreten. En heel gek, steeds als ie daar wat te lang over doorging, kwam ie een tijdje later de grote broers van die Molukse meiden tegen.
Maar goed, die man moest me niet, bij het begin van zowat elke les werden D. en ik eruit gestuurd. Hij omdat ie nou eenmaal een zware stem had zodat het gelijk opviel als ie zat te praten, ik omdat ik eigenwijs was en tekeer ging als Shopping weer es racistisch liep te doen. D. en ik sjokten dan naar conrector Ten B., die zuchtte: 'Zeker Engels?', en dan moesten we maar zien hoe we de resterende drie kwartier doorkwamen.
De vrijdag voor de kerstvakantie in de derde klas. Het eerste uur was gym, het tweede uur Engels. Ik kwam aanlopen, Shopping in de deuropening van de klas met een big smile: 'Jij bent geschorst. Je kunt naar huis en je hoeft niet meer terug te komen.' Ik had geen idee wat er aan de hand was, heb rondgehangen tot het zo'n beetje tijd was naar huis te gaan.
De hele kerstvakantie in paniek, ik durfde het mijn ouders niet te vertellen. Na twee weken zweten begon school weer. En ik wist niks anders dan maar gewoon gaan. Eenmaal op school wist dus niemand van een schorsing, Shopping had me gewoon eens goed te grazen genomen en de kerstvakantie verziekt.
Maar eigenlijk kwam de grootste schok pas een paar jaar terug. In de trein naar huis zat een man me steeds aan te kijken. Ineens zei hij mijn naam, en door de stem wist ik het: Shopping! Die nog steeds les bleek te geven. Afgezien van de gedachte: 'Maar toen was je toch al oud, hoe kun je dan 20 jaar later nog niet pensioen zijn?' begreep ik vooral niet dat die man nooit ontslagen is. Die moet toch de lol in Engels voor talloze generaties verpest hebben. Een volhouder was ie duidelijk wèl. Helaas voor zijn leerlingen...

Geen opmerkingen: