woensdag, november 09, 2005

Britse jongeren verruilen mixdrankjes voor cocktails

LONDEN - Britse jongeren drinken geen mixdrankjes meer. De zogenoemde alcopops zijn niet langer 'cool'. Bovendien vindt een derde van de 18- tot 24-jarigen de drankjes "te duur voor wat ze zijn".
De jongeren grijpen nu naar cocktails, waarvan het alcoholpercentage veelal hoger ligt dan bij de mixdrankjes. Dat is de conclusie van een woensdag gepubliceerd onderzoek van het Britse marktonderzoeksbureau Mintel, zo meldde de krant The Guardian.
De mixdrankjes hebben een imagoprobleem. De verkoop van de voorheen zo populaire drankjes als Bacardi Breezer is in Groot-Brittannië dit jaar met 22 procent gedaald. Dat zal nog verder dalen, wanneer de producenten niet met vernieuwingen komen, aldus Mintel. Klanten willen minder zoete en meer 'verfijnde' smaken. Dat zoeken ze nu in de met wodka, gin, rum en bourbon samengestelde cocktails.
Ook de prijs van de mixdrankjes draagt bij aan de overstap naar sterkere dranken. Sinds de accijnsverhoging in 2002 vinden veel mensen de mixdrankjes te duur.
Volgens Mintel is het echter wel te vroeg om de mixdrankjes volledig af te schrijven. Hoofdanalist van het onderzoeksbureau James McCoy stelt voor dat de fabrikanten "terug in de tijd gaan voor inspiratie", met nieuwe recepten komen en minder zoete smaken introduceren.
(Bron)

Dat mixspul smáákt ook naar limonade die te lang in de zon gestaan heeft.

Geen opmerkingen: