woensdag, november 09, 2005

Machinisten bezorgd over veiligheid intercity's

UTRECHT - Machinisten van de Nederlandse Spoorwegen maken zich zorgen over de veiligheid van de dubbeldeks intercity's. "Zijn deze treinstellen wel zo veilig als de NS ons altijd heeft doen geloven?", vraagt de vakbond voor machinisten en conducteurs (VVMC) zich af.
De veiligheidscommissie van de vakbond is erg geschrokken van de botsing donderdag tussen een intercity en vrachtwagen bij het Overijsselse Wijhe. Foto's van de trein laten zien dat de voorkant "met alles wat daarin zit, compleet is weggevaagd", aldus de VVMC woensdag. Door een ongeval bij Amsterdam Centraal vorig jaar werd ook de cabine van een intercity geplet, aldus de organisatie.
De NS heeft het personeel volgens de vakbond altijd voorgehouden dat een kooiconstructie de bestuurderscabine beschermt. Achter de cabine zit bovendien een kreukelzone. Deze zou de klap van een botsing moeten opvangen. De beelden van het ongeval in Wijhe laten echter zien dat de kreukelzone intact is en de cabine geplet, stelt de VVMC.
Inmiddels rijden er meer dan driehonderd van dergelijke intercity's rond in Nederland. De VVMC noemt een onderzoek van de NS naar de veiligheid van de treinen "dringend noodzakelijk". De vervoerder moet zijn personeel over de uitkomsten hiervan informeren, voordat er nog meer "leed" wordt veroorzaakt, aldus de vakbond.
Ook de Inspectie Verkeer en Waterstaat moet de intercity's onderzoeken. "De machinisten bellen ons met de vraag hoe het zit met de veiligheid. Ze willen duidelijkheid", zei VVMC-bestuurder W. Eilert. Volgens de Nederlandse Spoorwegen voldoen de intercity's aan alle veiligheidseisen.
Dat de trein veilig is, blijkt volgens een woordvoerder wel uit het ongeluk bij Wijhe. "De machinist heeft het overleefd, de bestuurder van de vrachtauto niet. Dat geeft aan hoe sterk een trein is." Wel wil de vervoerder met de VVMC rond de tafel gaan zitten om de zorgen van de bond te bespreken.
(Bron)

Geen opmerkingen: