Minder radarvluchten over Limburg
SCHINVELD - AWACS gaat achthonderd oefenvluchten in de toekomst niet langer vanuit de militaire basis Geilenkirchen bij Schinveld uitvoeren maar van andere vliegvelden. Op die manier kan AWACS de geluidsoverlast voor oostelijk Zuid-Limburg beperken. Die toezegging deed de commandant van de AWACS-basis vrijdag aan staatssecretaris Van der Knaap (Defensie).
De bewindsman maakte dit vrijdag bekend tijdens een werkbezoek aan Schinveld (gemeente Onderbanken). Nederland zal zich in NAVO-verband verder inzetten voor geluidsarme motoren voor de AWACS-radarvliegtuigen, hoewel mensen op korte termijn geen valse hoop moeten koesteren, waarschuwde Van der Knaap.
De achthonderd oefenvluchten bestaan onder meer uit doorstarten en het daarop volgende vliegen van 'rondjes rond de kerk' in Schinveld, aldus waarnemend burgemeester J. Zuydgeest. In totaal zijn er 3200 vliegbewegingen per jaar van AWACS, een kwart daarvan gaat dus weg naar elders. Nederland gaat op korte termijn met andere landen spreken of die bereid zijn een deel van de overlast van de AWACS over te nemen. Van der Knaap wilde niet zeggen of nu slapende militaire bases, zoals bij Roermond, daarvoor in aanmerking komen.
Van der Knaap wees er verder op dat geluidsarme motoren geen prioriteit hebben voor de meeste van de deelnemende dertien financiers van AWACS. "Nederland is het enige land dat voor vervanging van de huidige motoren pleit, maar Nederland draagt slechts bij in 3 procent van de kosten van AWACS", aldus Van der Knaap. "Wij moeten met name Duitsland, dat een kwart betaalt, en de VS, die nog meer bijdragen, over de streep zien te halen."
Van der Knaap kwam verder naar Schinveld om de verstoorde verhoudingen tussen enerzijds het Rijk en anderzijds de provincie Limburg en de gemeente Onderbanken weer te normaliseren. Er komt een commissie die het vertrouwen moet herstellen en moet onderzoeken waar knelpunten zitten, aldus Van der Knaap.
Verder praten Rijk, gemeente en provincie in februari over een nieuw meetnet in Schinveld, dat de overlast van geluid en fijnstof door AWACS in kaart moet gaan brengen.
(Bron)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten