zaterdag, januari 28, 2006

Veiligheidsvoorzieningen rond Betuwelijn onvoldoende

Op veel plaatsen langs de Betuwelijn zijn geluidsschermen geplaatst die te hoog zijn voor de inzet van waterkanonnen. Deze waterkanonnen zijn nodig indien de brandweer moet optreden bij ernstige incidenten op de goederenspoorlijn. Een woordvoerder van Railplan, een samenwerkingsverband van hulpverleningsdiensten, gemeenten, waterschappen en spoorbeheerder ProRail, dat zorg draagt voor de veiligheid op de Betuweroute en de HSL maakte dit bekend.
Uit calamiteitenoefeningen die in de zomer van 2005 werden gehouden is gebleken dat de straal van het waterkanon niet over de meer dan drie meter hoge schermen langs de Betuweroute kon komen. Aangezien er vooralsnog geen oplossing voor dit probleem is gevonden, is de veiligheidssituatie als "zorgelijk" te omschrijven.
Naast de te kort schietende bluskanonnen hadden eerdere oefeningen ook al aangetoond dat er op plaatsen langs de goederenspoorlijn mogelijk te weinig bluswater voorhanden zal zijn. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft inmiddels in een reactie laten weten dat minister Peijs de burgemeesters in de betrokken gebieden de belofte heeft gedaan dat er nog dit jaar een oplossing voor het tekort aan bluswater komt.
Een derde veiligheidsprobleem dat bekend is bij het ministerie, is dat het nog niet mogelijk is om de stroom van de bovenleiding van het spoor te halen bij een calamiteit. De bovenleiding is aangelegd volgens de nieuwste Europese richtlijnen en wijkt af van de overige bovenspanningleidingen in Nederland. Zo staat er op de leidingen boven de Betuwelijn een veel hogere spanning dan op die van gewone spoorlijnen. Een speciaal apparaat dat was ontwikkeld voor door de brandweer om te gebruiken voor het ontkoppelen van de bovenleiding van de Betuweroute is bij laboratoriumtests ontploft. Een alternatief is nog niet voorhanden.
Ondanks alle problemen ligt het nog steeds in de planning dat de Betuwelijn begin 2007 in gebruik zal worden genomen.
(Bron)

Geen opmerkingen: