donderdag, juli 05, 2007

Als je binnen bent, bij voorkeur tijdens je slaap, dreunt het van het onweer.
Als je naar buiten gaat, plenst het.
Maar - schok! - hoewel het flink wolkt, is het nu ineens zonnig en oh ja, dan was het erg licht en toch ineens weer een stuk warmer dan verwacht.
Die luchten zijn wel zeer indrukwekkend - waar de afgelopen tijd alleen nuances grijs, donkergrijs, nog donkerder grijs en zwart voorbij kwamen, met heel sporadisch een blauw vlekje ergens, zie ik nu nog wel grijze regenwolken, maar vooral de scherp begrensde witte bloemkoolwolken tegen een blauwe lucht. Zonkracht 6,1 op die momenten, volgens het KNMI.
Dat mag weleens, we hebben de afgelopen 24 uur bijna een maandhoeveelheid regen gehad.
Verderop in de wijk is een sloot waar een soort kade langs gemaakt is - een populaire plek voor kinderen om te vissen, eenden te voeren, rond te hangen. De kade staat blank. Het meerkoetnest daar vlakbij is verdwenen. Pa en ma meerkoet zwemmen nog net zo vrolijk rond met hun al flink grote kroost, dus waarschijnlijk is het niet zo dramatisch. Maar ik heb het nog niet eerder gezien.
Ander bijverschijnsel: de amfibieën in de tuin doen het uitstekend. Waar ik eerst alleen padden en bruine kikkers had (die redelijk tegen droogte kunnen), heb ik plots véél groene kikkers (die watergebonden zijn, en ik meende dat in mijn paar waterbakken niet zoveel plek was voor veel kikkers). Dat leidt tot hele concerten, wat weer tot meer kikkers leidt.
Heel leuk. Tot je 's ochtends onoplettend de keuken inloopt en spletsj... Kikkerpuree tussen je tenen :-( Verderop lag nog een andere, zonder kop, één poot eraf geknaagd. Lieve katten, als jullie ze niet opeten, sleep ze dan alsjeblieft ook niet mee naar binnen...

Geen opmerkingen: