donderdag, maart 06, 2008

'Verplicht techniek op basisschool'

CULEMBORG - Het vak techniek moet verplicht in het lesprogramma van basisscholen komen. Dat heeft Arend de Groot, voorzitter van VHP Metalelektro, de vereniging voor hoger personeel in de metaal- en elektrotechnische industrie, donderdag voorgesteld.
Volgens De Groot ontmoedigt het onderwijs bij scholieren een keuze voor techniek. "Dat is een zeer ongewenste situatie. Er is een groot aantal kinderen met interesse voor techniek."
In 2010 dreigt een tekort van 70.000 technici te ontstaan, stelt De Groot. "Dat zou een ramp zijn voor onze economie. De tekorten zijn het grootst voor het hoger opgeleid personeel."
Op de High Tech Campus in Eindhoven is maar liefst de helft van het personeel van buitenlandse afkomst. Simpelweg omdat de mensen in Nederland niet te vinden zijn, aldus vakbondsman.
Volgens De Groot wordt het "de hoogste tijd" dat ook in de Cito-beroepskeuzetest op scholen, vragen gericht op technisch inzicht worden opgenomen. "Zo'n Cito-toets die ook vraagt naar technisch inzicht is al ontwikkeld door het Cito. Maar het onderwijsveld houdt introductie ervan tegen. Dat vind ik onbegrijpelijk, juist nu onze maatschappij zo'n dringende behoefte heeft aan technische beroepskrachten."
(Bron)

De eerste vier klassen lagere school zat ik op school A, de laatste twee op school B.
Op school A kreeg iedereen handenarbeid, school B was prot.chr. en dùs (???) kregen de jongens handenarbeid en de meiden handwerken.
Handenarbeid was leuk. Priegelen met hout en schroefjes en hamers en boortjes en zaagjes en klemmen.
Handwerken was beheerst rommelen met wol, katoen, lapjes. En ik kón dat niet. Iets breien met erg grove wol, dat lukte wel, maar afhechten niet, en ik was ook niet in staat tot die mooie gladde resultaten van mijn klasgenoten.
De grootste ramp heeft nog jaren voor mijn raam gehangen: zo'n metalen ring die ik met viesgroene katoen moest omhaken en waar dan ook een gehaakt patroon in moest komen. Bij mij werd dat toch meer een soort macramé. Dus voor straf kreeg ik het ding mee in de vakantie: hij moest thuis afgemaakt worden en ik moest 'm daarna laten controleren. Mijn moeder, erg handig, kon het niet aanzien en haakte in twee avonden de ring keurig vol.
Resultaat: een prachtig kunstwerkje met een klein gedeelte eh... knoeiwerk vol knopen en gaten.
Je zou zeggen dat die juf, die me toch al heel lang had zien prutsen zonder resultaat, dat wel door moest hebben. Maar wat zei de juf? "Zie je wel, als je maar wilt, dan kun je het best!"
Nooit meer gehaakt ;-)

Geen opmerkingen: