vrijdag, september 05, 2008

Natuurlijke geboorte schept band moeder en kind

LONDEN - Moeders die hun kinderen op een natuurlijke manier ter wereld brengen, reageren meer op het huilen van hun pasgeborene in de eerste weken na de bevalling dan moeders die een keizersnede hebben ondergaan. Dat wijst donderdag gepubliceerd onderzoek uit, berichtte de BBC.
Samentrekkingen bij de bevalling zorgen voor het vrijkomen van het hormoon oxytocin. Daarvan wordt gedacht dat het een belangrijke rol speelt bij het scheppen van moederlijk gedrag. Bij een keizersnede komt niet dezelfde hoeveelheid vrij.
Hersenscans wezen uit dat bij vrouwen die op natuurlijke wijze zijn bevallen, er meer activiteit was in gebieden die niet alleen van invloed zijn op hoe moeders reageren op hun kinderen, maar ook hun stemming reguleren.
(Bron)

Hm, ik ben via de natuurlijke weg geboren, maar ik lag in stuitligging. Dus waarschijnlijk heeft het erg lang geduurd en was het razend pijnlijk - ik heb mijn moeder er nooit naar durven vragen (ik ben geadopteerd, maar dat was voor de bevalling al besloten). Ik ben 10 dagen verlamd geweest wegens klemzitten, ik durf niet te bedenken hoe lang mijn ma last gehad zal hebben.
Maar ja, bij ons was natuurlijk geen sprake van een band.

Geen opmerkingen: