maandag, september 01, 2008

'V. overtrad de wet'

DEN HAAG - Tweede Kamerlid Rita V. overtrad in de jaren tachtig de wet toen ze meedeed aan blokkades bij de ontruiming van een krakersbolwerk in Nijmegen, schrijft het weekblad Vrij Nederland deze week.
Uitlatingen van Rita V. in het tv-programma Knevel en Van den Brink zijn voor Vrij Nederland aanleiding om terug te komen op een publicatie van dit blad, twee jaar geleden.
V. zei vorige week dinsdag voor de televisie: "Ik heb nog nooit in krakerskringen verkeerd, ik heb nog nooit wat te maken gehad met kraken. Ik keurde toen kraken af, en dat doe ik nog steeds. Tuurlijk heeft iedereen wel wat gedaan in zijn jeugd waarvan je zegt, nou ja goed, zou ik nu niet meer doen, maar niet met stenen gooien, geen inbraken, geen mensen bedreigen, daar ligt toch wel heel duidelijk de grens."
Vrij Nederland schrijft dat V. deelnam aan een zitblokkade en meeliep in demonstraties.
Volgens V.'s woordvoerder Kay van de Linde heeft Rita V. er nooit een geheim van gemaakt dat ze heeft meegedaan aan demonstraties. Volgens hem had ze geen leidende rol en is haar verleden niet te vergelijken met dat van oud-Kamerlid Wijnand Duyvendak of minister Jacqueline Cramer (VROM).
In het artikel in Vrij Nederland van 2006 komt V., toen nog minister van Vreemdelingenzaken, ook zelf aan het woord: "Ik was een actievoerder."
Over de ontruiming in Nijmegen zei zij: "Ik was tegen die parkeergarage. Waarom moesten er huizen verdwijnen als er elders in de stad garages halfleeg stonden? Ik maakte gebruik van mijn recht om te demonstreren. Dat heb ik ook gedaan bij een van de protesten tegen de kerncentrale in Dodewaard. Daar heb ik keihard moeten rennen voor het traangas. Maar ik heb nooit met stenen gegooid of iets dergelijks."
(Bron)

Aftreden, wegwezen, hup.

Geen opmerkingen: