donderdag, oktober 01, 2009

'Nieuwe omroepen in bestel, Llink eruit'

HILVERSUM - De raad van bestuur van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) adviseert minister Ronald Plasterk om twee nieuwe omroepen tot het omroepbestel toe te laten.
Het gaat om WNL (voorheen Wakker Nederland, initiatief van dagblad De Telegraaf) en PowNed (initiatief van website GeenStijl). Dat heeft omroepbaas Henk Hagoort woensdag bekendgemaakt.
Zijn organisatie liet ook zijn licht schijnen over de bestaande omroepen Llink en Max. Deze zendgemachtigden hebben nu een aspirant-status.
De NPO adviseert de bewindsman om Max een definitieve erkenning te verlenen, maar voor Llink ziet de omroepkoepel geen verdere toekomst in het bestel.
Plasterk ontvangt woensdag adviezen van NPO, Raad voor Cultuur en het Commissiariaat voor de Media (CvdM). Op basis van die drie adviezen zal de minister aan het eind van het jaar een knoop doorhakken over welke omroepen wel of niet in het bestel thuishoren.
In het NPO-advies staat dat Llink in de afgelopen periode onvoldoende heeft bewezen in het bestel thuis te horen. ''Het media-aanbod van Llink voldoet onvoldoende aan de eisen die gesteld moeten worden aan een nieuwe toetreder.''
Wat betreft aspirantomroep Max oordeelt de NPO veel positiever. ''Max heeft aansluiting gevonden bij de tone of voice van oudere kijkers en luisteraars.''
Wat Powned betreft plaatst de omroepkoepel wel wat vraagtekens, maar adviseert de organisatie toch positief.
''De publieke omroep is er van en voor iedereen, maar bereikt jongere leeftijdsgroepen nog steeds in onvoldoende mate. Powned biedt, in ieder geval op papier, de mogelijkheid om deze jongere leeftijdsgroep (18-40 jaar) beter te bereiken, zij het dat er nog twijfels zijn over de werkelijke omvang van de potentiƫle doelgroep van Powned.''
Hetzelfde geldt voor WNL, inmiddels geleid door tv-coryfee Fons van Westerloo (ex-SBS en ex-RTL). Hij wil een echt liberaal geluid laten horen in het bestel.
''De publieke omroep heeft in de afgelopen jaren het verwijt gekregen in onvoldoende mate een herkenbaar 'rechts' geluid in zijn opiniƫrend aanbod te laten zien en horen. WNL heeft aangegeven dat geluid vanuit een conservatief-liberaal gedachtegoed te willen vertegenwoordigen en daarmee een stem te geven aan burgers die zich onvoldoende vertegenwoordigd voelen in het bestel.''
(Bron)

Kan de Tros niet gewoon commercieel gaan?

Geen opmerkingen: