maandag, maart 24, 2003

TT 157 Humanitaire hulp Irak komt op gang

DEN HAAG Het Internationale Rode Kruis is in Irak begonnen met de distributie van drinkwater. Ziekenhuizen in Bagdad hebben duizenden literzakken gekregen.
Ook elders in Irak komt de noodhulp op gang. In Kirkuk en Arbil zijn kachels en dekens uitgereikt. Het Nederlandse Rode Kruis is actief in een tentenkamp in Jordanië, waar honderden vluchtelingen uit Irak worden opgevangen .De verwachte vluchtelingenstroom naar de buurlanden van Irak is tot nu toe uitgebleven.
Het Internationale Rode Kruis heeft de VS en Irak gemaand geen beelden van krijgsgevangenen uit te zenden en zich te houden aan de Conventie van Genève.

Ik vraag me steeds af wat ik zou willen in zo'n geval - die beelden dus. Zou ik liever willen dat iemand 'missing in action' was, of dat ik hem/haar zo op tv zag? In het laatste geval heb je wel zekerheid: dat diegene in ieder geval ten tijde van de opname nog leefde, en misschien juist door die beelden wel in leven blijven omdat de ander niet kan zeggen: die hebben we nooit in handen gehad.

Geen opmerkingen: