dinsdag, mei 13, 2003

TT 106 Tussentijdse verhoging AWBZ-premie

DEN HAAG De premie voor de Algemene wet bijzondere ziektekosten (AWBZ) gaat op 1 juli met 0,5 procent omhoog. Minister De Geus en staatssecretaris Ross van Volksgezondheid willen de zorg ook een efficiencykorting opleggen van 0,8%.
De kosten in de zorg stijgen sterk. Voor dit jaar is een budgetoverschrijding van 2 miljard euro voorzien. Daarom zijn er nu maatregelen nodig, vinden de twee bewindslieden. De hogere AWBZ-premie zal dit jaar 0,5 miljard euro opleveren. In het komende jaar wordt dat 1,1 miljard.
De efficiencykorting levert 250 miljoen euro op. De AWBZ-premie gaat volgens het voorstel van 12,05 naar 12,55 procent.

Nog even en ik moet naar de psychiater wegens een schuldsyndroom - ik heb een aantal chronische ziektes en ik werk nogal wat medicijnen weg, doe een groter beroep dan gemiddeld op de gezondheidszorg. Maar als ik dan met mijn schuldsyndroom hulp inroep, word ik nog duurder, en voel ik nog meer schuld, en...

Geen opmerkingen: