donderdag, mei 22, 2003

TT 110 De Geus: premies niet compenseren

DEN HAAG Het kabinet is niet van plan om compensatie te bieden voor nieuwe premiestijgingen bij ziekenfondsen. Dat heeft minister De Geus vandaag in de Tweede Kamer gezegd.
De SP en de ChristenUnie hadden De Geus in een spoeddebat gevraagd om mensen met een smalle beurs te beschermen tegen de almaar stijgende premies voor de ziektekostenverzekeringen.
De Geus vindt dat ziekenfondsen die hun premies tussentijds verhogen, zichzelf uit de markt prijzen. Verzekerden kunnen zelf op zoek gaan naar een goedkopere aanbieder. Het systeem van marktwerking moet zijn werk doen, zei de minister.

Meneer de Geus, ik heb een aantal chronische ziektes. Ik heb een ziekenfonds dat niet tot de goedkoopste behoort - maar als ik, zoals sinds kort kan, overstap op een andere verzekeraar ben ik nog duurder uit. Want die marktwerking is leuk gevonden, maar het principe van een verzekeraar is nog altijd dat er meer geld van de leden binnenkomt dan er aan claims wordt uitbetaald. Dus een ziektekostenverzekeraar is vooral happig op klanten die wel betalen maar zelden gebruik maken van medische zorg.
Als ik over zou stappen, kom ik in de hoogste premiegroep terecht. Dus ik moet bij mijn huidige verzekeraar blijven. Ook als een concurrent veel lagere tarieven biedt. Die lagere tarieven zijn er namelijk omdat die verzekeraar mensen als ik buiten de boot houdt.
Mailt u mij even hoe ik dit probleem kan oplossen?

Geen opmerkingen: