vrijdag, januari 14, 2005

Kans op veel slachtoffers bij ramp Schiphol verdubbeld

DEN HAAG - Als een vliegtuig in de buurt van Schiphol neerstort, is de kans dat daarbij veel slachtoffers vallen, ten opzichte van 1990 verdubbeld.
Dat heeft te maken met de vele nieuwe kantoren en bedrijventerreinen rond de luchthaven. Dat staat in een rapport dat staatssecretaris Van Geel (Milieu) binnenkort naar de Tweede Kamer stuurt.
[Toch gek dat de milieubeweging steeds werd uitgelachen als ze hierover begon.]
Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) en het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR) hebben in opdracht van Van Geel naar het zogenoemde groepsrisico rond Schiphol gekeken. Dat is de kans dat er bij een vliegtuigongeluk in een gebied van 56 bij 56 kilometer rond de luchthaven meerdere dodelijke slachtoffers vallen.
De kans dat een vliegtuig neerstort, is overigens gelijk gebleven. [Statistiek is geoorloofd liegen - tis maar welke gegevens je selecteert. Je kunt net zo goed zeggen dat de kans op een crash 50% is: het gebeurt, of het gebeurt niet.]
In slechts een klein aantal gebieden rond Schiphol is de kans op veel slachtoffers daadwerkelijk toegenomen, staat in het rapport. Het groepsrisico is op de meeste plaatsen erg klein.
De Luchtvaartwet, die in 2001 is aangenomen, bepaalt dat het groepsrisico dit jaar niet hoger mag zijn dan in 1990. De Tweede Kamer nam toen een dergelijk amendement van PvdA-Kamerlid Van Gijzel aan. De aanleiding voor deze strenge norm was de Bijlmerramp in 1992.
Van Geel heeft eind 2003 in de Tweede Kamer al gezegd dat het risico op zware ongelukken rond Schiphol is toegenomen. Ook Schiphol zelf heeft toegegeven dat bij een ramp veel dodelijke slachtoffers kunnen vallen.
(Bron)

Geen opmerkingen: