donderdag, januari 13, 2005

Tweerichtingsverkeer in tunnel gevaarlijk

DEN HAAG - Al het verkeer bij onderhoud door een tunnelbuis laten rijden, verhoogt de kans op ongevallen. De gevolgen van een ongeluk bij tweerichtingsverkeer in een tunnelbuis kunnen zeer ernstig zijn. Als een auto in brand vliegt, komen vluchtende automobilisten vaak in verstikkende rook terecht.
Dat concludeert de Raad voor de Transportveiligheid na onderzoek van twee ernstige ongevallen in tunnels, zo maakte hij donderdag bekend. Geregeld wordt tijdens onderhoud een tunnel afgesloten en al het verkeer door de andere buis geleid. De raad wil dit zoveel mogelijk beperken. Als het onvermijdelijk is, moeten er extra maatregelen worden getroffen zoals weren van vrachtverkeer.
De raad maakt zich vooral zorgen over brand. Als bijvoorbeeld een vrachtwagen vlam vat, onstaat er aan beide kanten van het voertuig een file. Daardoor komen andere weggebruikers in de rook te staan.
De raad betwijfelt of mensen succesvol kunnen vluchten. Ze stappen vaak pas uit hun auto als ze daartoe worden aangespoord of als de dreiging toeneemt. Hoe langer ze blijven zitten, hoe kleiner de kans dat ze de nooduitgangen bereiken. Hulpverleners wacht een lastige taak, omdat ze in moeilijk toegankelijke en kleine ruimtes moeten werken.
De overheid onderkent volgens de raad onvoldoende de gevaren die kleven aan tweerichtingsverkeer in een tunnelbuis. De kans op een ramp is klein, maar het is wel mogelijk dat er grote ongelukken gebeuren. Bovendien bouwt de overheid steeds meer tunnels, stelt de raad. Daarom moet de regering zich inspannen om de risico's te beperken.
De raad heeft onderzoek gedaan naar twee ongevallen, in de IJtunnel en de Westerscheldetunnel. In de IJtunnel botste een auto op een tegenligger toen hij een bus inhaalde. Vervolgens brak er brand uit en na drie minuten stond de buis vol rook. Er zijn een aantal gewonden gevallen. In de Westerscheldetunnel botste een auto tegen een vrachtauto. De bestuurder van de auto was op slag dood.
(Bron)

Geen opmerkingen: