Groter risico op gebreken spoor
UTRECHT - Het spoor in Nederland wordt steeds zwaarder belast, waardoor de kans op gebreken toeneemt. Als er niets gebeurt, kunnen de rails zo slecht worden dat veilig treinverkeer niet langer mogelijk is. De huidige manier van spooronderhoud schiet echter tekort. Spoorbeheerder ProRail pleit voor meer ruimte op het spoor om de rails te kunnen controleren en onderhouden.
Door de groei van het treinverkeer, de nieuwe intercity's van de Nederlandse Spoorwegen, zware goederentreinen en de constructie van het spoor zelf slijten de spoorstaven sneller. Daardoor kunnen bijvoorbeeld haarscheuren ontstaan, die de veiligheid in gevaar kunnen brengen als er niets wordt ondernomen.
Maar met het huidige onderhoudsrooster "houden we het in sommige delen van ons land niet bij", zei een woordvoerder van ProRail woensdag. De NS en de goederenvervoerders gebruiken het spoor zo intensief dat er weinig ruimte is voor onderhoud, zoals het slijpen van de rails. "Als er meer werkzaamheden gaan plaatsvinden, moet de NS treinen schrappen."
Om de NS ervan te overtuigen dat meer onderhoud noodzakelijk is, heeft aannemer BAM onlangs een presentatie gehouden over het spoor in het zuiden van de Randstad. Volgens dit bedrijf moet er haast worden gemaakt met het controleren en vervangen van spoorstaven. Dit is alleen mogelijk met "veel extra buitendienststellingen", dat wil zeggen met veel uitval van treinen.
Uit de presentatie van BAM blijkt dat op veel plekken in de Randstad direct reparaties aan de rails nodig zijn. Het gaat om vele honderden meters spoor.
ProRail legt snelheidsbeperkingen op of sluit in het uiterste geval een traject af als dit zoveel gebreken vertoont dat veilig treinverkeer niet langer mogelijk is. Zo voorkomt het bedrijf ongelukken. In 2003 kreeg de spoorbeheerder nog 82 miljoen euro extra van de overheid om de onveilige rails aan te pakken.
(Bron)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten