vrijdag, maart 17, 2006

KPN eist verbod op Tele2-campagne

HAARLEM - KPN wil dat Tele2 onmiddellijk stopt met de reclamecampagne rond bokser Small Bill over bellen via internet. Vrijdag eiste het bedrijf in kort geding bij de voorzieningenrechter in Haarlem een verbod op de campagne. Volgens KPN maakt het Zweedse bedrijf in de reclame een prijsvergelijking die misleidend is voor de consument.
Het bedrijf maakt ook bezwaar tegen de slogan 'geen KPN meer nodig!' die Tele2 in de reclame-uitingen gebruikt. Volgens KPN ontbreekt de noodzaak om die kreet te gebruiken en had Tele2 beter kunnen stellen dat geen vast telefoonabonnement meer nodig is bij telefonie via internet. KPN vindt de slogan denigrerend en meent ook dat Tele2 op oneigenlijke wijze profiteert van de bekendheid van KPN.
KPN is van mening dat de prijsvergelijkingen in de commercial en in andere reclame-uitingen van Tele2 niet kloppen. Daarin wordt gesteld dat mensen voor een gemiddeld ADSL-abonnement 29,95 euro kwijt zijn en daarnaast 18,16 euro moeten betalen voor hun vaste telefoonabonnement van KPN.
Tele2 vergelijkt dat met zijn eigen pakket van 29,95 euro, waarin digitale telefonie met ADSL wordt aangeboden. Volgens KPN bieden ook andere aanbieders dergelijke totaalpakketten aan en vergelijkt Tele2 oude producten van de concurrentie met zijn nieuwe product. De consument zou worden misleid, omdat allerlei verschillen niet worden genoemd.
Tele2 vindt de reclames helemaal niet misleidend. Het bedrijf meent dat het juiste, volledige informatie geeft en dat de campagne ook niet denigrerend is ten opzichte van KPN. De prijsvergelijking slaat volgens Tele2 op vergelijkbare diensten.
Het Zweedse bedrijf vindt bovendien dat KPN zich schuldig maakt aan misleidende reclame over InternetPlusBellen op de website en wil op zijn beurt dat de rechter dit verbiedt. De voorzieningenrechter doet 31 maart uitspraak.
(Bron)

Geen opmerkingen: