donderdag, maart 09, 2006

Ruzie over kosten aftappen internetverkeer naar climax

DEN HAAG - Het dispuut tussen het ministerie van Economische Zaken en internetaanbieder XS4All over de kosten voor het aftappen van internetverkeer door justitie gaat de laatste fase in. De partijen staan maandag tegenover elkaar voor de rechtbank in Den Haag, kondigde de KPN-dochter woensdag aan.
Internetprovider XS4All (marktaandeel 6 procent) heeft naar eigen zeggen ongeveer een half miljoen euro moeten uitgeven om te voldoen aan de wettelijke verplichting om haar verbindingen aftapbaar te maken. Justitie gebruikt de internettap om het surf- en mailgedrag van verdachten te volgen.
Het bedrijf noemt het onredelijk dat de industrie opdraait voor de kosten. Technisch-directeur S. Hania verwacht bovendien dat de Europees afgedwongen bewaarplicht voor gegevens van digitale communicatie de rekening verder omhoog zal stuwen.
Minister Brinkhorst (Economische Zaken) noemt de investeringen die alle internetaanbieders moeten doen niet onredelijk en niet onnodig hoog. Hij twijfelde eerder openlijk over de bedragen die XS4All heeft opgevoerd. Als providers hun investeringskosten kunnen declareren, verdwijnt de prikkel om het netwerk zo goedkoop mogelijk aftapbaar te maken, aldus Brinkhorst.
Het is volgens de minister geen maatregel om de overheid geld te besparen maar een principiële keuze. "De internetaanbieder dient de kosten te dragen die worden veroorzaakt door het mogelijke gebruik door criminele organisaties. Het zou oneerlijk zijn om de kosten over de belastingbetaler uit te smeren, terwijl niet iedereen van internetdiensten gebruikmaakt."
Toevallig publiceerde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) begin deze week cijfers waaruit blijkt dat ruim twee miljoen Nederlanders nog nooit gebruik hebben gemaakt van internet.
XS4All voert aan dat de kosten worden gemaakt in het algemene belang van de terrorisme- en criminaliteitsbestrijding en dus uit overheidsmiddelen moeten worden betaald. Ze wijzen naar het buitenland waar providers een volledige vergoeding ontvangen voor het aftappen.
Parallel aan de rechtszaak is een grote groep telefoon- en internetaanbieders (onder wie KPN, Casema, @Home, Wanadoo, T-Mobile, Telfort, Vodafone en Orange) nog verwikkeld in een klachtenprocedure met justitie over de vergoeding per tap en per verstrekking van klantgegevens. Onaangekondigd verlaagde de minister die een jaar geleden tot een minimum. Alleen de loon- en administratiekosten worden nog vergoed, tegen een uurtarief van 26,25 euro. De reële kosten liggen volgens de industrie dertig tot vijftig keer hoger.
(Bron)

Geen opmerkingen: