donderdag, februari 15, 2007

Ongekende groei voor NS

AMSTERDAM - De Nederlandse Spoorwegen hebben voor het tweede jaar op rij het aantal reizigers zien groeien met 5 procent. President-directeur Aad Veenman van NS sprak donderdag bij de presentatie van de jaarcijfers van zijn onderneming op het Centraal Station in Amsterdam van een "fenomenale groei" van het aantal reizigers.
Veenman toonde zich content met de toenemende klandizie en het hogere rapportcijfer dat de klant NS toekent. Hij wees erop dat 68 procent van de reizigers NS een 7 of hoger geeft, waar dat een jaar eerder 67 procent was. Klanten oordeelden onder meer positiever over de properheid van de treinen en de veiligheid op de stations.
Er valt echter nog wel het een en ander te verbeteren. Te veel treinen rijden niet op tijd en klanten klagen terecht over het niveau van de informatievoorziening bij vertragingen en de niet altijd optimale klantgerichtheid van het NS-personeel.
De grootste reizigersvervoerder op het spoor gaat tientallen miljoenen euro's investeren om de achterblijvende prestaties op te krikken. "We moeten alle zeilen bijzetten om op die vraag naar informatie een goed antwoord te vinden", aldus Veenman.
De spoorwegonderneming boekte vorig jaar een nettowinst van 197 miljoen euro. Er werd voor 372 miljoen euro geïnvesteerd, voornamelijk in nieuw materieel.
De komende jaren wil NS opnieuw vele honderden miljoenen investeren in de vernieuwing van het materieel en de stations.
Dat past in het eigen toekomstplan voor de periode tot en met 2020. In dat jaar moet het aantal reizigers dat dagelijks gebruik maakt van de diensten van NS zijn gestegen naar 1,5 miljoen. Nu zijn dat er nog 1,1 miljoen.
Deze optimistische groeiprognose is onder meer gebaseerd op de aanname dat het fileprobleem op de Nederlandse wegen de komende jaren nog verder zal toenemen en dat het openbaar vervoer een steeds aantrekkelijker alternatief wordt. De komende jaren worden HSL-Zuid en de Hanzelijn in gebruik genomen.
NS gaat zelf 2 tot 3 miljard euro investeren in de stations, maar vooral in nieuwe treinen. Daarnaast moet de overheid volgens het OV-bedrijf veel meer geld vrijmaken voor het spoor. In de periode tot en met 2020 gaat het om een bedrag van ongeveer 7,5 miljard euro. Dat bedrag komt bovenop de reeds geplande investeringen in onder meer de HSL-Zuid en de Hanzelijn.
"Het regeerakkoord, dat uitgaat van een reizigersgroei van 5 procent, is wat ons betreft goed nieuws", zei Bert Meerstadt, directeur commercie bij NS. Hij erkende dat het aanstaande kabinet nog geen duidelijke financiële onderbouwing heeft geleverd bij de groeiambitie. "De grote onbekende is nog de inhoud van het infrastructuurfonds".
Het plan van NS vergt een investering van 6 miljard euro, bovenop het geld dat de overheid al heeft vrijgemaakt voor het spoor. Als het plan van de NS doorgaat, rijden er straks zeer snelle treinen (160 kilometer per uur) in een metrofrequentie tussen de belangrijkste steden in Nederland.
Eind 2007 wordt daarmee een begin gemaakt op de nieuwe hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Breda, waarmee de reiziger een reistijdwinst boekt van 40 minuten.
(Bron)

Geen opmerkingen: