vrijdag, mei 11, 2007

Op 17 april werd ik werkloos. Ik vroeg WW aan, zoals je dan geacht wordt te doen (menend dat ik daar niet voor in aanmerking kwam, maar je moet eerst een WW-afwijzing hebben voor je bijstand kunt aanvragen).
Vanmiddag kreeg ik een brief van het UWV: al met al heeft u 25 weken gewerkt, dus u krijgt geen WW, vraag bijstand aan.
Dat moet dan weer via de site van werk.nl, waar je ongetwijfeld dezelfde vragen moet invullen - alleen, dat lukte niet.
CWI gebeld: kon ik ook zo langskomen? Ja hoor, geen probleem.

Ik erheen. Vriendelijke meid, keek wat gegevens na, en zei: 'Ik geef u een folder, "Werk loont", en u wordt over 2 minuten opgehaald'.
Intussen kreeg ik ook dat overzichtje met mijn werkverleden in handen geduwd, dus dat heb ik gelijk maar gekopieerd. Opvallend: daar staat op: Nationaliteit: Nederlandse; Brits onderdaan; Nieuwzeelandse. Dus blijkbaar heb ik nu officieel drie nationaliteiten.

'Werk loont' - dat is een project van de gemeente, en het houdt in dat je een arbeidscontract voor drie maanden krijgt, 1164,70 bruto per maand voor 32 uur.
Waarbij je 24 uur per week werkt en 8 uur scholing krijgt.

De folder toont plaatjes van schoonmakers, winkeldames, bouwvakkers en magazijnmedewerkers, maar het is gewoon de Sociale Werkvoorziening.
(Van de site: " Gedurende het tijdelijke dienstverband met Apprenti krijgen medewerkers de gelegenheid om - meer - werkervaring op te doen. De aangeboden werkzaamheden zijn altijd ordergericht. Dat betekent dat het werk vaardigheden vraagt die nodig zijn om het werk op tijd en volgens de wensen van de klant op te leveren. Denk aan vaardigheden als samenwerken, doorwerken, plannen, steun vragen en geven aan collega's e.d. Het ontwikkelen en versterken van werknemersvaardigheden vormen een belangrijk onderdeel van Werk Loont.")

Daarnaast ben je dus 8 uur per week bezig met het vinden van ander betaald werk, waarbij je een coach krijgt. Focus: hoe maak ik een CV, hoe bel ik naar werknemers, hoe vul ik sollicitatieformulieren in, hoe voer ik een sollicitatiegesprek.
Sja.

Maar goed, dik een half uur wachten later, komt een man op me af, die meldt dat het bijna sluitingstijd is en dat we op moeten schieten.
(Man werkt in ander deel van het CWI, en hmmm, daar staan de stoelen vastgeschroefd aan de vloer...)

Dat ik maandag, dinsdag en woensdag van 8 tot 17 uur op die lokatie verwacht word die in de folder staat.
Dus ik zeg dat ik dinsdagmiddag en woensdagochtend een sollicitatiegesprek heb, ik neem aan dat ik daar gewoon heen kan?

Reactie: "Die moet u afzeggen, of u belt volgende week maandag voor een nieuwe afspraak hier, en dan kunt u de week daarna starten. Want dit werk gaat boven sollicitatiegesprekken waar u toch niet aangenomen wordt". (?!)

Dus ik zeg nog dat het hele project feitelijk bedoeld is om mensen aan het werk en uit de uitkering te krijgen, dat sollicitatiegesprekken me daarvoor een redelijke mogelijkheid lijken, dat het vreemd is dat je zo'n project ingaat om werk te vinden, maar dat je niet weg mag om te solliciteren?
Man haalt zijn schouders op. Dan moet ik volgende week maandag maar bellen voor een afspraak. (Donderdag en vrijdag is het CWI dicht.)
Zucht.

Ik denk: dan word ik wel ineens ziek op dinsdag en woensdag. Barst maar.

Maar: ik zit sinds 17 april zonder inkomen, wat gebeurt daarmee?
Man: 'U meldt u nu aan, u begint maandag, u krijgt vanaf maandag betaald. Als u ervoor kiest later te beginnen, dan krijgt u betaald vanaf wanneer u begint, aan het eind van elke maand.'
En die tussenliggende maand die we nu al verder zijn dan?
Man haalt zijn schouders op.

Samengevat: ik krijg geen cent voor de tussenliggende maand, ik kan maandag een contract krijgen mits ik mijn sollicitatiegesprekken afzeg, en dan ga ik 3 dagen werken en 1 dag leren hoe ik mijn kans op een baan kan vergroten.

Ik ben weggegaan, naar huis gefietst, en volledig hysterisch geworden.

Nou ja, ik ga me maandag melden op die plek, en maar even kijken.
Ben benieuwd of ze reiskostenvergoeding geven, en zo niet, hoe ze dan denken dat je daar moet komen zonder geld.

Dus, vanaf maandag: Hippo aan de slag op de sociale werkplaats.

En ik ga nog even verder speuren of de Sociale Dienst zomaar kan zeggen dat ik die maand niet betaald krijg, want ik heb niet om die maand vertraging gevraagd.

Maar wel spannend om te leren hoe je steun geeft aan en vraagt van collega's, en hoe je dóór moet werken, en om te leren hoe je moet solliciteren...

(Overigens: het project 'Werk loont' is een enorm succes, blijkt uit onderzoek van de gemeente. Het loopt sinds oktober vorig jaar, en ze hebben onlangs onderzoek gedaan onder VIER deelnemers. Negentig procent van de deelnemers was enthousiast.)

Geen opmerkingen: