Amsterdam wil metro doortrekken tot Schiphol
AMSTERDAM - Amsterdam wil de Noord-Zuidlijn in 2020 doorgetrokken hebben tot Schiphol en Amstelveen. Ook wenst Amsterdam een flinke uitbreiding van het metronet in het westen van de stad.
Het vergroten van het metrostelsel is nodig om het groeiende aantal reizigers op te vangen, aldus de gemeente Amsterdam woensdag bij de presentatie van de visie voor het openbaar vervoer tot en met 2020.
De mobiliteit in Amsterdam groeit de komende vijftien jaar met 20 procent. Als het rekeningrijden wordt ingevoerd, zal de mobiliteit nog eens extra groeien met 15 procent. "Ons openbaar vervoer kan dat absoluut niet aan. De stad wordt onbereikbaar als we niets doen", zei vervoerswethouder Tjeerd Herrema.
Eind dit jaar gaat de gemeente onderzoeken wat de uitbreiding van het metronet gaat kosten. In 2013 moet het eerste deel van de Noord-Zuidlijn gaan rijden, die het Centraal Station in Amsterdam met de Zuidas verbindt.
De metrolijn in het westen van Amsterdam loopt momenteel net voorbij station Sloterdijk. Herrema wil die lijn doortrekken naar Amsterdam-Noord of het Centraal Station. "We willen het ringetje afmaken. Vooral naar Noord is een interessante optie. Dat levert veel meer passagiers op." Een metro van Sloterdijk naar Amsterdam CS zal vooral concurreren met de trein.
Behalve een uitbreiding wil de gemeente de bestaande metro beter, mooier en sneller maken. Door automatisch rijden, zonder bestuurder, kan de frequentie omhoog. Het doel is zestien metro's per uur tijdens de spits, een verdubbeling van de acht die er nu per uur rijden.
Ook de kwaliteit moet flink omhoog. "Ik schaam me er nu voor hoe de metro in het oosten van de stad rijdt", aldus Herrema. Door opwaardering van het metronet moet de tevredenheid van reizigers omhoog van een 6,8 naar een 7,5. Nieuwe metrostellen moeten zo breed en lang mogelijk zijn om zoveel mogelijk capaciteit te kunnen bieden. Ook moeten metro's langer gaan rijden, in ieder geval tot 01.00 uur en mogelijk de hele nacht.
In de westkant van Amsterdam mikt Herrema op een verbetering van het busvervoer. Trams moeten wat hem betreft ruimte krijgen voor fietsen en kinderwagens. Door de invoering van de ov-chipkaart zijn de hokjes voor conducteurs niet meer nodig, die daarvoor gebruikt kunnen worden.
(Bron)
Arme Amsterdammers - 2020? Dat wordt dus wel 2030, zitten ze al die tijd in een grote bouwput :-(
2 opmerkingen:
Och, hier in Den Haag kennen we dat: je graaft eens een tremtunnel, je legt eens een rampstadrail aan, en voilá, het werkt allemaal voor geen meter....
Misschien moeten ze gewoon lekker doorgraven, op weg naar elkaar.
Dan komen ze ergens bij Utrecht uit waarschijnlijk :-)
Een reactie posten