vrijdag, juni 08, 2007

Hond 'weigert' sollicitant om huidskleur

AMSTERDAM - Een Nigeriaanse man die solliciteerde bij een smeedijzerbedrijf in het Belgische Huizingen is om een wel heel vreemde reden afgewezen. "Mijn waakhond verdraagt geen mensen met een zwarte huidskleur", liet de werkgever de man in een brief weten.
Volgens verschillende Belgische media kreeg de man niet eens de kans om zijn schriftelijke sollicitatie in een gesprek toe te lichten. Hoewel de man voor een gesprek was uitgenodigd, werd hij al bij de toegangspoort geweigerd.
De directeur van de smederij bevestigt deze feiten. "Toen de man hier aankwam, sprong mijn hond tegen het hek op. Dat doet hij bij alle zwarte mensen die hier voorbijkomen."
De directeur ontkent racistische motieven voor de afwijzing. Daarnaast weigert hij zijn hond weg te doen. "Ik heb die hond al vijf jaar. Ik ga hem niet wegdoen voor een sollicitant waarvan ik niet zeker ben dat hij een kans maakt om te blijven."
De Belgische vakbond ABVV noemt de zaak een "sterk staaltje van racisme". De vakbond heeft laten weten dat ze stappen gaat ondernemen.
(Bron)

Geen opmerkingen: