dinsdag, november 04, 2008

'Linkshandige mensen zijn vaker onzeker'

AMSTERDAM - Linkshandige mensen zijn vaker zenuwachtig en onzeker over hun acties, dan rechtshandigen. Dat blijkt uit een studie van Britse wetenschappers.
De onderzoekers van de University of Abertay Dundee hielden een enquête, waarbij tientallen linkshandige en rechtshandige mensen vragen moesten beantwoorden over levensopvatting en de manier waarop ze met kritiek omgingen.
Na afloop bleek dat linkshandige deelnemers zich veel vaker herkenden in stellingen zoals 'Ik ben vaak bang om fouten te maken' en 'Het doet me pijn als andere mensen kritiek op me hebben, of me een standje geven'.
Volgens de wetenschappers heeft die onzekerheid mogelijk te maken met de manier waarop de hersenen van linkshandigen werken. Bij mensen die voornamelijk links georiënteerd zijn, is de rechterhelft van het brein dominant. Dat hersengebied wordt ook geassocieerd met het verwerken van negatieve emoties en het vermogen om impulsen in bedwang te houden.
"Linkshandigen hebben meer de neiging tot zenuwachtigheid als ze iets gaan doen", zegt hoofdonderzoekster Lynn Wright deze week in het wetenschappelijke tijdschrift New Scientist. "Rechtshandigen beginnen vaker gewoon aan iets."
Maar ondanks de gevoeligheid voor kritiek en stress blijken linkshandigen zich in het dagelijks leven niet terughoudender op te stellen dan rechtshandigen. Bij de enquête reageerden de linkshandige deelnemers net zo enthousiast op stellingen zoals 'Ik hou ervan om nieuwe ervaringen te ondergaan' en 'Ik neem vaak een beslissing op gevoel'.
De resultaten van het onderzoek kunnen volgens Wright dan ook niet worden gebruikt om iemands persoonlijkheid te voorspellen, maar geven vooral inzicht in de verschillende manieren waarop linkshandige en rechtshandige mensen emoties verwerken.
Wright - die zelf ook linkshandig is - gelooft dat de meeste linkshandigen al vroeg leren omgaan met hun neiging tot onzekerheid. "Ze houden er meestal van om lijstjes te maken en dingen op te schrijven om hun stress te verzachten", zegt ze. "Ik herkende dat ontzettend."
(Bron)

Goh. Op basis van dit onderzoek ben ik links- en rechtshandig (wat ook wel deels klopt).

Geen opmerkingen: