donderdag, november 06, 2008

Topoverleg over maatregelen tegen ontslaggolf

AMSTERDAM - Werkgevers, werknemers en het kabinet zijn al weken met elkaar in gesprek om een ontslaggolf in Nederland te voorkomen. Dat heeft vakcentrale FNV donderdag bevestigd.
De vakcentrale presenteert volgende week een tienpuntenplan om werkloosheid te bestrijden als gevolg van de financiƫle crisis.
FNV staat in principe positief tegenover het versoepelen van de regeling voor werktijdverkorting. "Maar dit plan komt niet uit onze koker", meldt een woordvoerder van de vakcentrale. Werkgeversorganisatie VNO-NCW zou er wel oren naar hebben, maar in ruil daarvoor de invoering van een scholingsplicht voor werknemers eisen.
Het Financieele Dagblad schrijft donderdag dat de partijen achter de schermen crisisberaad houden over de dreiging van massaontslag.
Een woordvoerder van FNV wil niet van een crisisberaad spreken. "Dat zou suggereren dat dit plotsklaps gebeurt en we voeren al weken allerlei gesprekken."
(Bron)

Werktijdverkorting impliceert ook salariskorting. Ik wil best 10% van mijn werktijd inleveren, tegen minder dan 10% loonkorting (want belastingtechnisch kom je dan iets beter uit), maar dan wil ik dat al mijn kosten evenredig worden aangepast.
10% minder loon betekent dan dus 10% minder zorgverzekeringspremie, 10% minder huur, 10% lagere prijzen bij de supermarkt...
(Ja, ik snap wel dat het dan niet werkt, maar de kosten moeten toch betaald worden, en: ik lever niks in voordat bijvoorbeeld de kabinetsleden het goede voorbeeld geven.)

Geen opmerkingen: