zondag, mei 05, 2002

Het schijnt not done te zijn om je politieke voorkeur uit te spreken. Opiniebladen melden dat het straatbeeld met ramen vol verkiezingsposters dreigt uit te sterven. Mijn bovenbuurman heeft een poster hangen. Hij leek me een Fortuyngevoelige PvdA-er, maar hij blijkt een SP-aanhanger. Verderop in de wijk staan twee huizen gebroederlijk naast elkaar, de één met een PvdA-poster, de ander met een VVD-oproep.
Ik twijfel nog. Lang was het een principe om gemeentelijk SP te stemmen (wegens concrete actie op gemeentelijk niveau), en landelijk Groenlinks (wegens de Machiavellistische instelling dat die meer kon doen want een grotere ploeg). GL geeft me nu een beetje de kriebels, ten eerste en ten tweede en dan alsnog iets anders vinden. Dus ik wilde SP stemmen - als we dan een rechts kabinet krijgen, is er tenminste een beetje kritisch tegengas. (Laat Fortuyn een paar keer debatteren met Marijnissen of Kant, en hij loopt kwaad weg.) Lees ik dat een links(ig) kabinet nu 80 zetels zou kunnen halen. Hm. De SP roept altijd dat ze niet willen regeren, maar misschien dat ze van mening veranderen als ze zo'n kans kregen. Ik vind het flauw om te zeggen: wij willen niet regeren. En als een stem op GL een links kabinet in zicht brengt...
Maar ja: ik vind de SP een van de weinige partijen die nog principes heeft. Is natuurlijk ook makkelijk als je niet regeert.
Wat moet ik nou?
De stemwijzer gaf als 3e optie geloof ik de ChristenUnie, maar dat was puur op grond van hun 'groene' standpunt - geen haar op mijn hoofd die erover denkt CU te stemmen. Dan nog liever PvdA.
Ander principe: ik stem altijd op een vrouw. En nooit op nummer 1 (erg makkelijk, want we hebben geen vrouwelijke lijsttrekkers, maar goed - dat wordt trouwens ook eens tijd!).
Stemmen ga ik in ieder geval. Als je stemrecht hebt, moet je het gebruiken, er is voor gevochten, en wie niet stemt mag niet mekkeren als ie het ergens niet mee eens vind ik. Ik vermoed dat het SP wordt, maar helemaal zeker weet ik het niet.

Geen opmerkingen: