maandag, mei 06, 2002

Ik zit nog steeds te prutsen met m'n tuin. Er staan veel miniplantjes in bakken om uitgepoot te worden. Er liggen nog veel zakjes zaad die gezaaid kunnen worden. Het lijkt er verdacht veel op dat de meeste bloemen in diverse tinten paars, blauw of geel zijn - blijkbaar zijn dat mijn kleuren (en als ik nou een knalrooie klaproos wil??).
Voorlopig is dit de realiteit:
bijna 90 vierkante meter gras (veel te hoog); zuring (veel te veel en niet welkom); brandnetels (veel, mogen in een hoekje blijven staan voor de vlinders maar hebben niet helemaal begrepen dat ze geacht worden niet mijn hele tuin door te wortelen en overal op te slaan); een cotoneaster die - zojuist besloten - alleen nog mag dienen als groeisteun voor de kamperfoelie (als die niet aanslaat is het helaas over voor de cotoneaster, oneerlijk maar toch); guldenroede die leuk is maar net zo onopgevoed als de brandnetels, gelukkig wel veel makkelijker te verwijderen; berenklauw die eigenlijk alleen welkom zou zijn als ie in z'n eentje in een hoek stond, niet met veertien in de doorsteek naar het pad; weegbree die best leuk is maar ook weer: overdaad schaadt; de roos die nog steeds voorbijgangers vastnagelt omdat we er nog niet aan toe gekomen zijn een hek van gaas neer te zetten; drie kerstbomen die van mij niet hoeven; aucuba's die ik monsterlijk vind maar die wel een goede afscheiding maken, ook in de winter. Over de sering ben ik wèl tevreden - die staat verpletterend te bloeien.
Heel fout eigenlijk: eigen plant eerst. Maar als mijn tuin natuur was, waren er ook grazers die het gras kort hielden. Het dierlijk leven in de tuin is divers, van allerlei soorten spinnen en kevers tot padden, vlinders, vogels, en: véél katten.
Ik heb dus eigenlijk een kattenbak gestoffeerd met ruige planten.
Donderdag is vriendje vrij en gaan we een poging wagen. Weer alles er uit trekken, kijken of maaien een optie is of dat zeisen minder energie kost, en her en der wat aarde blootleggen om plantjes in uit te zetten. De komende tijd dan die plantjes bewaken, want open grond is ideaal voor zowel katten als onkruid.
Denkt u aan ons donderdag?

Geen opmerkingen: