zaterdag, mei 11, 2002

Toch nog twee citaten uit het AD:

"Duidelijk is dat de verdachte met een niet eenvoudig verkrijgbaar wapen heeft geschoten. Wapenexperts concluderen na bestudering van een foto waarop de patroonhuls te zien is dat de kogels van een uitzonderlijk groot kaliber zijn. De doorsnee van de huls meet weliswaar 9 mm, maar de huls moet minimaal 21 mm en wellicht zelfs 23 of 25 mm in lengte zijn. Deze patronen zijn moeilijk te verkrijgen en worden in de onderwereld niet gebruikt. Dat geldt ook voor het vuurwapen dat deze kogels kan afschieten."

"Rotterdam - Ditmaal zijn het geen mysterieuze mannen in witte pakken, zoals bij de Bijlmer-ramp. Wél zijn geheimzinnige Britse troepen gesignaleerd, en ook is sprake van een goudkleurige auto die met hoge snelheid wegreed van de plaats van het delict.
Het grote complotteren is begonnen. Of de Britten, de BVD, extreem links, of de Bilderberggroep erachter zitten, veel Nederlanders zijn ervan overtuigd dat de moordenaar van Pim Fortuyn niet alleen kán hebben gehandeld. Ook zijn er bizarre toevalligheden, variërend van de stand van de vijf planeten tot het feit dat Fortuyn op 6 mei, om 6 uur, met 6 pistoolschoten om het leven werd gebracht. Dat het er in werkelijkheid 5 waren, komt de ware complottist niet goed uit en wordt voor het gemak verdoezeld."

Naar mijn mening: we weten niks zeker. Laten we niet alle geruchten voor waar aannemen. Naar mijn gevoel is het een gek geweest die totaal niet beseft heeft wat hij hiermee los zou maken (ik neem aan dat ie tégen PF was, en als er één goede manier is om een martelaar te bakken, is het deze). Maar het zou natuurlijk kunnen dat het een groot complot was. Als daar aanwijzingen voor zijn, wil ik dat best aannemen. Zolang die er niet zijn, ga ik uit van een gestoorde. En blijf ik óók bij mijn mening dat ik tégen PF ben - niet als mens, maar tegen veel van zijn gedachtegoed, zoals ik óók vind dat hij wel degelijk dingen ter sprake heeft gebracht die min of meer taboe waren (zoals dat mensen zich soms onveilig voelen), en ik óók vind dat hij daar - net als alle anderen - geen oplossingen voor had, hoewel dat voor velen niet nodig bleek te zijn om zich toch door zijn partij of waarschijnlijk vooral door hem als persoon vertegenwoordigd te voelen.
Ik vind ook nog steeds dat het logisch is dat sommigen op LPF willen stemmen. Ik vind het nog steeds niet te begrijpen dat mensen die met zijn plannen slecht tot zeer slecht af zouden zijn, zoals WAO-ers, islamieten, gehandicapten, pro-LPF zijn.
Ik snap wel dat de persoon PF mensen aansprak - je kunt zeggen wat je wilt, maar hij had charisma. (Maar charisma hebben is niet gelijk aan een goed mens zijn, en zeker geen heilige, wat ie nu naar mijn gevoel gemaakt wordt, en het is ook niet gelijk aan een duivel zijn, wat de dader misschien wel in hem zag, wie zal het zeggen.)
Wat ik niet kan begrijpen, is dat mensen die zich LPF-aanhangers noemen, op het net mensen regelrecht bedreigen omdat die mensen homo zijn. Dat mensen die zich LPF-aanhangers noemen, de Hitlergroet staan te brengen (en nee, dat was geen mislukte 'at your service'!!). Dat mensen die duidelijk maken dat ze de moord absoluut afkeuren, dat ze daardoor geschokt zijn, maar dat ze het nog steeds niet eens zijn met de plannen van LPF, worden uitgemaakt voor mededaders. Dat Groenlinksaanhangers ineens 'extreemlinks' worden genoemd. Dat extreemrechtse types zich de persoon PF toeëigenen, PF die zei niet rechts te zijn, PF die homo was en hoe. Neonazi's die zich achter een openlijke homo scharen, wie had dat kunnen denken? Dat homohaters zeggen zeker te weten dat de dader door PF misbruikt is en wraak nam. Het lijken zulke tegengestelde groepen, die zich allemaal vertegenwoordigd voelden door die ene persoon.
Wat ik ook niet begrijp is dat iemand die kanttekeningen bij het geplande beleid van LPF maakte, wordt gezien als 'anti-Pim'. Ik ben zelf nogal links aangelegd, maar dat betekent niet dat ik geen kritiek heb op links. En als ik zeg dat ik LPF's partijprogramma op sommige punten slecht vind, betekent dat niet dat ik tégen LPF ben. En dan nog: al was ik 'anti-Pim' geweest, dat betekent niet dat ik pro-moord ben.
Ik begrijp niet dat dit grijze land ineens zo zwart-wit geworden is. En ik hoop oprecht dat dat snel voorbij gaat, dat we weer gewoon met elkaar kunnen praten en het ouderwets oneens kunnen zijn zonder elkaar te beschuldigen van mededaderschap, fascisme, extreem-links zijn of wat dan ook. Ik hoop dat het snel voorbij gaat, omdat ik weiger nog heel veel langer bij een opmerking als deze te moeten uitleggen dat ik daarmee niet bedoel dat de persoon PF of de manier waarop hij is vermoord snel vergeten moet worden. En ik hoop dat we erachter komen wat de dader bezield heeft - hoewel ik denk dat we het dan nog steeds niet kunnen begrijpen.

Geen opmerkingen: