maandag, mei 06, 2002

Ongefilterd:
Pauze, even nieuws kijken. Harmen Siezen die iets ingefluisterd krijgt: Fortuyn neergestoken. Op de een of andere manier verbaasde me dat niet echt - Pim Fortuyn was veel theater, zoiets paste erbij. Ik zag al voor me hoe hij zijn verband zou showen en op hoge toon zou vertellen hoe erg het met de democratie gesteld was.
Herstel: hij was neergeschoten. Waar geraakt? Hoe vaak geraakt? Waarmee neergeschoten? Door wie? Laat het geen allochtoon zijn - dan wordt het oorlog.
Hoofd, hals, borst. Klinkt verdacht professioneel - maar pleeg je een moordaanslag in het centrum van de omroep? Of wil de dader aandacht? Waarom is ie dan weggelopen?
Journalist meldt: geraakt een paar centimeter boven het linkeroor. Dus: kans op overleven lijkt me klein. Als het een prof was: waarom dan drie schoten? Dan zou ie moeten weten dat een schot in de slaap wel genoeg is.
Ambulances. Zinloos natuurlijk. Hij kwam net bij Ruud de Wild vandaan - die wil altijd heftige programma's maken - dat is gelukt. Hij stond er zo ongeveer naast. Arme Ruud de Wild. Arme nabestaanden van PF, ook dat.
Later: weer op de werkplek. Schutter loopt nog rond. Die komt niet weg, als ze maar snel zijn. Teletekst staat aan, radio staat aan. TT meldt: PF doodgeschoten, radio meldt: sprankje hoop op overleven.
Een politieke moord in Nederland? Gisteren nog met vriendje gehad over de Belgische dierenarts en de Bende van Nijvel. 'Zoiets gebeurt hier gewoon niet.' Blijkbaar wel.
Vermoedelijke dader opgepakt. Wil nog geen verklaring afleggen maar is rustig en bij zinnen. Maar als je een politieke moord pleegt, wil je juist wel een verklaring afleggen lijkt me. Maar 'bij zinnen' klinkt niet als een gek die in PF ineens de antichrist herkende of zo.
Ik was het niet eens met de denktrant van PF. Ik vermoedde dat ie binnen twee maanden zwaar beledigd weg zou zijn gelopen uit de Tweede Kamer. Maar vermoorden?
Als je dit als film zag, zou je het dan geloven?
Het is een dramatisch einde, dat is op zich in Pimstijl - maar het is volstrekt belachelijk.
We weten hoe de kranten er morgen uit gaan zien. We weten over x jaar nog waar we waren toen we het hoorden. Waarschijnlijk zullen we het nooit helemaal snappen.
In Den Haag staan 'Fortuynaanhangers' te schreeuwen dat Kok een moordenaar is. Ik geloof niet dat dit de gemiddelde LPF-aanhang is - het leken me meer skinheads, relschoppers en andere idioten.

Geen opmerkingen: