maandag, september 08, 2003

Relatieleed motief voor gooien tampon naar Gouden Koets

AMSTERDAM - Hij was op 2 februari 2002 naar Amsterdam gekomen om "een tegengeluid" te laten horen tijdens het huwelijk van kroonprins Willem-Alexander en Máxima Zorreguieta. Hij was immers geen voorstander van de monarchie en had zich ook nogal geërgerd aan het gemak waarmee de bruid het Nederlanderschap had verworven.
Maar dat de 28-jarige V.K. uiteindelijk een natte tampon naar de langstrekkende Gouden Koets had geworpen, kwam vooral, doordat zijn eigen verloving kort daarvoor op de klippen was gelopen.
"Ik zou ook gaan trouwen in een koets", aldus K. maandag voor het gerechtshof in Amsterdam. Hij stond terecht wegens belediging van het prinselijk paar. De politierechter veroordeelde hem vorig jaar tot een boete van 250 euro.
Toen had K. zijn verhaal van "diep persoonlijk leed", zoals hij het zelf verwoordde, achter gesloten deuren kunnen doen. Nu, met een nieuwe baan en een nieuwe liefde, wilde hij dat wel in de openbaarheid vertellen. "Toen de koets in zicht kwam, werd ik overmand door persoonlijke frustratie. Daarom gooide ik die tampon. Ik zag eigenlijk mijn eigen koets en mijn mislukte huwelijk voorbijkomen."
De tampon was hem kort voor de - mislukte - worp aangereikt door een gezelschap punkers. Dat het werpen ervan juridisch als beledigend gekwalificeerd moet worden, zag K. niet echt in. Zijn raadsman, M. Pestman, ook niet. Volgens de advocaat is een "gebruikte tampon" (de tampon in kwestie was in limonade gedrenkt) "niet per se vies en dus beledigend".
Aanklaagster Y. Kruyer vond het gooien van een "natte tampon" wel beledigend en eiste een boete van 250 euro, conform de straf die de politierechter K. oplegde.
Het hof doet 22 september uitspraak. Maandag later op de dag staat een man terecht die de Gouden Koets met een verfbommetje wist te raken.
(Bron)

Geen opmerkingen: