woensdag, maart 17, 2004

Cohen pleit voor één progressieve volkspartij

AMSTERDAM - Burgemeester Cohen van Amsterdam (PvdA) pleit voor het samengaan van PvdA, GroenLinks en SP in een progressieve volkspartij. "Dat zou ik niet gek vinden", zegt hij in een interview met Nieuwe Revu, dat woensdag is verschenen. "Er is al een vrij intensieve samenwerking tussen die partijen, dat vind ik goed, en eenwording kan de volgende stap zijn."
Cohen vindt dat de partijen eerst de "belangrijkste ijkpunten" moeten definiëren. "Zo'n progressieve volkspartij lijkt mij niet onhaalbaar. Zeker in deze tijd, waarin de verschillen tussen links en rechts weer duidelijker worden, mag daar wel energie in worden gestoken." Ook D66'ers en progressieve VVD'ers moeten volgens Cohen bij de vorming van zo'n partij worden betrokken.
De burgemeester ziet weinig in het plan van minister Verdonk (Integratie) om met een 'vignet' de integratie van allochtonen te meten. "Ik vind deze richting zo verkeerd. In iedere samenleving heb je groepen die verschillen van andere groepen. Dat mag."
En passant geeft Cohen in het vraaggesprek toe dat hij vorige week een marmeren asbak door de ruiten van discussiecentrum De Balie heeft gegooid en nooit prostituees heeft bezocht. Om tegelijk aan te geven dat zijn privé-leven er niet toe doet. "Met de eis aan politici dat ze zich op persoonlijk vlak blootgeven, slaan journalisten door. Ik vind dat tegenwoordig véél te ver gaan." De Amsterdamse wethouder Rob Oudkerk moest in januari dit jaar het veld ruimen, nadat zijn bezoeken aan prostituees bekend waren geworden.
(Bron)

Geen opmerkingen: