dinsdag, augustus 17, 2004

Kritiek ombudsman op IND

DEN HAAG - De Immigratie- en Naturalisatiedienst IND laat asielzoekers nog steeds veel te lang wachten op een besluit over hun verblijfsvergunning of een verlenging daarvan. Die kritiek uit de Nationale Ombudsman R. Fernhout in een brief aan minister Verdonk van Vreemdelingenzaken.
Fernhout zei dinsdag voor Radio 1 een gesprek met de minister te hebben aangevraagd. De problemen die hij in zijn brief signaleert zijn niet van vandaag of gisteren. Vorig jaar heeft hij eenzelfde soort klacht bij het ministerie neergelegd. Verdonk had toen beloofd zijn aanbevelingen over te nemen. Maar daar is volgens Fernhout in de praktijk nog weinig van te merken.
In zijn brief van eind vorige week schrijft Fernhout zich zorgen te maken over de problemen waarin asielzoekers terechtkomen door het ontbreken van de juiste papieren. Als mensen hun rechtmatig verblijf niet kunnen aantonen kan dat gevolgen hebben voor hun ziektekostenverzekering, studiefinanciering, hun baan of het onderwijs voor hun kinderen, aldus de ombudsman.
In de brief uit hij ook kritiek op de bereikbaarheid van de IND en de klachtenafhandeling. De dienst bleek vooral slecht bereikbaar als het ging om verlengingsvragen en vragen over toelating en naturalisatie. Verder kreeg Fernhout veel signalen binnen dat de IND klachten niet serieus genoeg nam of op een trage of onjuiste wijze behandelde.
Een woordvoerder van het ministerie van Justitie vindt de beweringen van Fernhout niet helemaal juist. Hij wijst erop dat sommige procedures, zoals voor een machtiging voorlopig verblijf (MVV), nu juist sneller worden doorlopen. De achterstanden met verblijfsdocumenten en de verlengingen zijn bekend. Die zijn voornamelijk te wijten aan computerproblemen.
De IND heeft het afgelopen jaar taken van de tientallen vreemdelingendiensten van de politie overgenomen. Die diensten hadden allemaal verschillende systemen waardoor volgens de woordvoerder de technische problemen ontstonden.
"De afgelopen maanden is daar hard aan gewerkt, zodat veel achterstand nu is weggewerkt." Mensen die de juiste papieren niet op tijd kregen, ontvingen van het ministerie een vervangende brief. De telefonische bereikbaarheid is via de inschakeling van een callcenter verbeterd.
(Bron)

Geen opmerkingen: