dinsdag, maart 08, 2005

Muizenplaag bedreigt luchtverkeer Schiphol

Het aantal botsingen met vogels is met vijftig procent toegenomen, volgens het jaarverslag Schiphol. Volgens de luchthaven is dit het gevolg van de muizenplaag die het vliegveld teistert. Muizen trekken namelijk vogels aan, zoals de buizerd en de reiger. Deze lopen dan weer het risico in een motor van het vliegtuig terecht te komen.
"We hebben veel gedaan aan de zwermen kieviten en spreeuwen" vertelt Ruud Wever van de luchthaven. "En met succes. We hebben alle mogelijkheden gebruikt. De zwermen zijn grotendeels verdwenen, het zijn nu vooral solitaire vogels die moeten worden aangepakt." Per 10.000 vluchten was er in het afgelopen jaar 4,5 keer sprake van een botsing, terwijl dit een jaar eerder nog maar 3 keer was.
De luchthaven werkt inmiddels aan verschillende oplossingen om zowel de muizen als de vogels op afstand te houden. Zo zijn er de gebruikelijke oplossingen als het verjagen met honden, de alarmpistolen en bandjes met angstkreten. In de kop van de Polderbaan zijn nu bloembollen gepoot van narcissen en keizerskronen. Zodra deze uitkomen, verspreiden ze een geur waar muizen en mollen niet van houden. Schiphol hoopt dat de dieren dan een ander onderkomen zoeken. Ook laat de luchthaven het gras hoger groeien, omdat vogels liever laag gras hebben. Beton rond de banen storten is volgens Wever geen oplossing: "Het verhoogt de aantrekkelijkheid niet. Daarbij vinden vogels het heerlijk op beton te zitten wanneer het koud is, want het houdt de warmte vast. Muizengif mogen we niet gebruiken, omdat het indirect roofvogels zou kunnen doden."
Het komt maar zelden voor dat er ernstige ongelukken gebeuren door vogels. Toch blijft de KLM als belangrijkste gebruiker van Schiphol, aandringen op maatregelen. "Vorig jaar hadden we een serieus incident in Los Angeles, waar een van onze toestellen een adelaar in de motor kreeg. Een ontploffing volgde, waardoor er een uitlaatstuk afviel. Dat kwam terecht op het nabijgelegen strand. Niemand raakte gewond", vertelt Hugo Baas van de vliegmaatschappij.
Ook bij het noodlottige ongeval op de vliegbasis in Eindhoven in juli 1996 waren vogels de oorzaak van het ongeluk. Tijdens de landing vloog het toestel, een Lockheed C-130 Hercules, door een zwerm opgevlogen vogels. Hierdoor werden drie motoren meteen uitgeschakeld. 34 mensen overleefden het ongeluk niet, zeven anderen raakten zwaargewond.
(Bron)

Geen opmerkingen: