maandag, januari 26, 2009

Bugs in smartphones zijn 'nieuwe realiteit'

AMSTERDAM - Dat moderne smartphones bij hun introductie vaak worden geplaagd door technische onvolkomenheden, hoort bij een 'nieuwe realiteit', waar klanten mee moeten leren leven.
Dat zegt Jim Balsillie van Blackberryfabrikant RIM in de Wall Street Journal. Het bedrijf wist zijn nieuwe vlaggeschip, de Blackberry Storm, 'op zijn tandvlees' op de markt te brengen voor Zwarte Vrijdag, een belangrijk moment in het Amerikaanse winkelseizoen.
Volgens Balsillie zorgt de druk van dergelijke deadlines er voor dat complexe producten als smartphones vaak nog veel fouten bevatten als ze in de winkel terechtkomen.
Balsillie doet zijn uitspraken in aanloop naar de presentatie van de kwartaalcijfers van telecombedrijf Verizon, dat in de Verenigde Staten het exclusieve verkooprecht van de Storm bezit. Naar verluidt gingen er sinds de introductie in november een half miljoen exemplaren over de toonbank.
Kopers klaagden over allerlei technische problemen, zoals traagheid en een slecht functionerend onscreen toetsenbord. Veel van die problemen werden naderhand met softwareupdates verholpen.
RIM is niet het eerste bedrijf dat met dergelijke problemen wordt geconfronteerd. Apple beleefde een allesbehalve vlekkeloze introductie van de iPhone 3G, de tweede generatie van zijn veelbesproken gadget.
De nieuwe iPhone zorgde voor een stroom van klachten, ondermeer over gebrekkig bereik van mobiel internet en de beperkte capaciteit van de batterij. Apple introduceerde het toestel bovendien tegelijk met een groot aantal andere producten en diensten, zoals online dienst MobileMe, dat ook met grote technische problemen kampte.
Het kostte het bedrijf enkele weken om de belangrijkste problemen met updates op te lossen.
Apple kondigde onlangs aan vanaf volgend jaar niet meer te zullen deelnemen aan de handelsbeurs Macworld, waar het traditioneel een aantal nieuwe producten ten doop hield.
Het bedrijf zegt voldoende mogelijkheden te hebben het publiek rechtstreeks te bereiken. Volgens veel analisten speelde bij de beslissing ook de wens mee om niet langer onder druk te staan om ieder jaar op de beurs met iets nieuws te komen.
(Bron)

Onaffe rotzooi leveren en dan de klant de schuld geven. Dat is lef hebben. Als ik zo'n ding zou willen kopen, zou ik met onaf papier betalen. Over een tijdje kan de fabrikant dan een update downloaden om het bedrag op het papier te printen. Fair is fair - wat zij kunnen, kan ik ook.

Geen opmerkingen: