dinsdag, januari 27, 2009

Iets voor negen uur meldde ik me bij de receptie van het UWV. Waar men mij niet verwachtte, niet wist voor wie ik kwam, niet wist wie mij gestuurd had (dat had ik gelukkig wel opgeschreven) enzovoorts.
Receptiedame ging aan het bellen en ik verdiepte me in het meegebrachte boek, min of meer gerustgesteld dat het geheel volgens verwachting verliep.

Na bijna drie kwartier kwam er iemand die ergens vandaan getrommeld was en niet goed snapte wat ik daar nou moest. Zij aan de koffie, ik aan het water, ik stap voor stap alles met alle papieren erbij uitleggend.
Ik had niet zomaar naar het spreekuur gestuurd mogen worden en de mededeling dat ik niet 'zomaar op eigen houtje' halve dagen had mogen gaan werken, verraste de UWV-er ook onaangenaam, en ik vrees dat degene die dat gezegd heeft daar nog wat van gaat horen, het leek me nogal een kordaat type.

Langzaam werd het hele verhaal duidelijk, op wat 'kleine' dingen na. Zo wist ik niet dat ik actief werk voor vier uitzendbureaus (Vedior, wat dus allang TempoTeam is, en onder Randstad valt, dus die drie namen kon ik wel verklaren, maar dat TIP ook opdook als _huidige_ werkgever, terwijl ik daar sinds 2007 niet meer voor gewerkt heb en dat specifieke bureau niet eens meer bestaat, vond ik vreemd).

De vrouw was geen arts en dus niet geïnteresseerd in m'n meegesjouwde
medicijnen.
Ik had twee opties: ik kon gewoon gaan werken en zien hoe het ging, kijken hoe lang ik per dag kan werken en dan per maandag weer voltijds beginnen, of deze week nog halve dagen werken en dan maandag weer aan de bak.

Die eerste optie sprak me het meeste aan, opbouwend, maar... Dan geldt zowel voor deze week als voor de voorgaande weken (totaal dus 1 volle week en 2 halve weken) dat eerst een loonstrookje moet worden ingeleverd voor het ziektegeld berekend kan worden. En die loonstrookjes krijg ik eens in de 4 weken, dan nog 2 weken rekenwerk van het UWV eroverheen en dan nog een paar weken voor het betaald is: tegen die tijd is al bijna april, en ik zit al krap omdat ik dat geld nu al mis.

Bij de tweede optie kunnen ze nu een herberekening maken met de verkeerd berekende weken en de halftijdse weken, en dan zou ik het binnen 4 weken moeten kunnen hebben, als alles goed gaat. (Hm.)
Dus dat was geen moeilijke keus.

Nu maar hopen dat dat nou eens goed gaat.

Geen opmerkingen: