donderdag, januari 29, 2009

Spoorboekloos treinen voorlopig onmogelijk

UTRECHT - Het plan om vanaf 2010 spoorboekloos twaalf treinen per uur te laten rijden tussen Amsterdam en Eindhoven is niet haalbaar.
De frequenties blijken in combinatie met de goederentreinen op dit traject niet mogelijk op de bestaande infrastructuur, aldus de NS. Vervoerders onderzoeken nog of voor het idee plaats is in de dienstregeling van 2011.
Op het traject Amsterdam-Eindhoven groeit het aantal reizigers spectaculair (meer dan 10 procent) en de spoorwegen denken dat die groei nog verder doorzet.
De NS verwacht in 2010 niet altijd alle reizigers te kunnen vervoeren binnen het patroon van de dienstregeling.
Als langere of hogere treinen geen oplossing bieden wil de NS op de route extra treinen inzetten die niet in het spoorboekje komen te staan.
Deze ritten worden wel aangekondigd in digitale reisinformatie en op het vertrekstation zodat deze treinen wel voldoende reizigers meenemen. ,,Waarmee het capaciteitsprobleem zich hopelijk oplost'', aldus de NS.
Als voorlopig theoretisch voorbeeld noemt de NS dat vanaf september 2010 een extra intercity per uur gaat rijden tussen Den Bosch en Utrecht. Dat zal dan gelden voor de drukke maanden en tijdens de drukkere uren.
Volgens de NS had het geen zin meer treinen per uur te laten rijden die niet mooi gespreid over dat uur rijden. ,,Daar hebben de klanten niks aan'', zei een woordvoerder donderdag.
Vooral op het traject tussen Den Bosch en Utrecht zijn te weinig sporen beschikbaar voor meer treinen op de gewenste tijden.
(Bron)

Geen opmerkingen: