vrijdag, augustus 14, 2009

'Foto's belastend voor gezin'

AMSTERDAM - Prins Willem-Alexander en prinses Máxima vinden dat persbureau Associated Press (AP) met het verspreiden van vakantiefoto's van het koninklijk gezin een ''onaanvaardbare druk'' uitoefent op hun kinderen Amalia, Alexia en Ariane.
Dit heeft de landsadvocaat vrijdag verklaard in het kort geding van het prinselijk paar tegen het Amerikaanse persbureau.
Tijdens het kort geding in Amsterdam las landsadvocaat Henk Jan Boukema namens de kroonprins en prinses Máxima een verklaring voor. ''Mijn vrouw en ik ervaren dergelijke foto's als zeer belastend voor ons gezinsleven."
"Het levert een onaanvaardbare druk op voor onze kinderen. Wij willen dat ze kunnen participeren in het leven van alledag.''
De prins stelde in de verklaring dat hijzelf in het verleden in zijn jeugd ook een zekere mate van privacy genoot. Daardoor kan hij nu beter zijn officiële taken vervullen.
''Het is belangrijk een rustige jeugd te hebben. Als voorbeeld geef ik het vroeger meevaren op de Jumbo, het jacht van mijn grootvader. Media maakten daar foto's van."
"Voor hen waren dat misschien onschuldige vakantiekiekjes, maar voor ons was het geen plezier. Sommige familieleden haakten om die reden af en kwamen dus niet meer naar de Jumbo. We voelden ons daar niet vrij.''
De landsavocaat zei in het algemeen dat de kroonprins wil dat zijn kinderen, ook buiten de hoge paleismuren, een vorm van een privéleven kunnen hebben. Als dit soort vakantiekiekjes wordt toegestaan, is het hek van de dam en reist straks een horde fotografen mee tijdens de vakanties, vreest Boukema.
AP verspreidde eind juli vier foto's van vakantievierende Oranjes in de Argentijnse sneeuw. Op de foto's, die in Nederland zijn gepubliceerd door onder meer Trouw, GPD en AD, staan prins Willem-Alexander, prinses Máxima en hun oudste dochter prinses Amalia.
De foto's zijn volgens de Rijksvoorlichtingsdienst in strijd met de mediacode, die bepaalt dat paparazzi de Oranjes tijdens privévakanties met rust laten. In ruil daarvoor poseert de koninklijke familie regelmatig voor persfotografen.
(Bron)

Het zal best belastend zijn - normale gezinnen maken alleen zelf foto's van zichzelf, en vragen hooguit een voorbijganger of die eens een foto van ze wil maken zodat er ook eens een foto is waar de fotograaf zelf op staat.
(Mijn vader was de fotograaf bij ons thuis, er zijn dus heel weinig foto's waar hij op staat, en als ie er op staat, is dat een zelfontspannerfoto: mijn ma, mijn zus en ik met een bevroren glimlach op ons gezicht omdat mijn pa nogal lang bezig was met die ideale foto voorbereiden, en mijn pa dan bewogen in de hoek van de foto, bezig om te gaan zitten, met een big smile.)
Wij hadden dus geen last van journalisten die ons achtervolgden. Wij waren dan ook prinsen en prinsessen, en wij hadden een inkomen waar mijn ouders gewoon voor werkten, en een huis waar ze netjes elke maand de hypotheek van betaalden.
Dus het lijkt me ook een beetje de tol van de roem: de functie en de status hebben voordelen, maar ook nadelen. Niet teveel zaniken dus.
Ik betaal mee aan hun vakantie, dan mag ik ook foto's zien. Zodra ze die vakantie zelf betalen, zijn ze als privépersonen op pad en moeten journalisten ze met rust laten.

Geen opmerkingen: