dinsdag, augustus 11, 2009

'Roodharigen zijn angstiger voor tandarts'

AMSTERDAM – Mensen met rood haar zijn relatief vaak geneigd om een bezoek aan de tandarts te vermijden. Dat blijkt uit een nieuwe Amerikaanse studie.
Onderzoekers van de Cleveland Clinic in Ohio lieten 144 mensen een vragenlijst invullen, waarmee hun angst voor de tandarts werd bepaald.
Van de ondervraagden hadden 67 mensen rood haar, terwijl de rest een donkere haarkleur had.
De roodharigen bleken gemiddeld twee keer zo vaak geneigd om een bezoek aan de tandarts af te zeggen, dan mensen met andere haarkleuren.
De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Journal of American Dental Association.
Uit eerder onderzoek is al gebleken dat roodharige mensen over het algemeen meer verdoving nodig hebben bij de tandarts.
Volgens wetenschappers wordt dat verschijnsel veroorzaakt door een variant van het gen MC1R. Dat gen wordt geassocieerd met rood haar en een lichte huid, maar speelt vermoedelijk ook een rol bij pijnbeleving in de hersenen.
“Roodharigen zijn gevoeliger voor pijn dan mensen met andere haarkleuren”, zo verklaart hoofdonderzoeker Daniel Sessler op de Britse website voor tandartsen Dentistry.co.uk. “Dat kan leiden tot angst voor de tandarts en het vermijden van tandartsbezoekjes.”
(Bron)

Ik heb een gruwelijke hekel aan tandartsbezoek, ik voel me machteloos als ik zo achterover lig met m'n mond open terwijl er iemand in rondpeurt en dingen mompelt. Daarnaast heb ik een hekel aan pijn - en gek genoeg laat ik daarom alleen 'grotere' dingen verdoven want die spuit vind ik pas echt een drama. Dus een vulling maken of vervangen: gaat uw gang. De laatste 20 jaar heb ik 4 keer een verdoving gehad: 2 keer bij het trekken van verstandskiezen, en 2 keer bij het uitboren en heropbouwen van gebroken kiezen. Ander vulwerk heeft geen enkele verdoving nodig, zolang ik wel af en toe mag pauzeren om te zorgen dat m'n buikspieren weer ontspannen zodat ik diep en rustig kan doorademen - dan is de eventuele pijn direct weg.

Geen opmerkingen: