woensdag, oktober 07, 2009

Kankerpatiënte mag sportschool niet binnen

AMSTERDAM - Een 42-jarige vrouw is bij een sportschool geweigerd, omdat ze een hoofddoek droeg om haar kale hoofd te bedekken. De vrouw onderging acht maanden lang zware chemotherapieën tegen borstkanker.
Het hoofddoekje dat ze droeg, was op de sportschool Fit For Free in het Haagse ADO-stadion verboden, zo meldt het Algemeen Dagblad woensdag.
“Echt een klap,'' zegt ze in het dagblad. “Ik heb er geen woorden voor. Het is heel triest. De sportschool hanteert voor mij dezelfde normen als voor jongeren met petjes op en hoofddoekdragende moslima's. Hier zou een uitzonderingsregel voor moeten bestaan.''
Daar dacht de sportschool anders over. Ook na de uitleg dat ze haar hoofddoek om een even bijzondere als pijnlijke reden draagt. Geschokt door de weigering keerde de vrouw huiswaarts.
“De botte weigering maakte me heel verdrietig. Ik wilde sporten om weer gezond te worden. In het begin had ik een pruik op, maar dat was veel te warm. En als jonge vrouw wil je niet kaal rondlopen.”
Fit For Free zegt het beleid aan te zullen passen. Klanten met een medische verklaring zouden dan met hoofddoek gewoon mogen sporten.
(Bron)

Geen opmerkingen: