zaterdag, september 11, 2010

Hygiëne in keuken getest

BAARN - Een Amerikaanse test laat zien hoe hygiënisch je keukengewoonten zijn. In 2 jaar tijd hebben zo'n 130.000 mensen de test ingevuld en daarvan hebben onderzoekers nu de resultaten gepubliceerd.
In de test, samengesteld door de Los Angeles Department op Public Health, wordt aan de hand van 57 vragen gekeken naar het gedrag van mensen in de keuken. Bijvoorbeeld hoe het eten bereid en opgeborgen wordt, hoe de staat van de keuken is en hoe er met voedsel wordt omgegaan.
34 procent van de mensen die de test invulden, hadden de hoogste score: een 8. 27 procent scoorde een 7, 25 procent een 6 en 14 procent lager dan een 6. Een derde van de ondervraagden gaf aan dat ze sieraden tijdens het koken omhouden en dat ze geen werkende thermometer in de koelkast hebben.
Bij een kwart van de mensen waren de keukenkastjes en planken niet schoon. Verder heeft 10 procent van de mensen vliegen in huis, 6 procent kakkerlakken en 5 procent ander ongedierte. Ook is 17 procent wel eens ziek geworden van eten dat thuis bereid werd.
Wil je weten hoe het gesteld is met jouw hygiëne in de keuken? Hier kun je de test maken.
(Bron)

Heel eng, ik scoor 92. Ondanks dat ik fruit niet altijd grondig afspoel (ik ben zo iemand die een appel liever poetst dan spoelt) en dat ik m'n ring eigenlijk nooit afdoe voor ik ga koken.
Maar er staan vragen tussen waarvan ik denk... Mja. Bewaart u gevaarlijke stoffen (schoonmaakmiddelen) apart van het eten, legt u rauw vlees onderin de koelkast, laat u eten dat gekoeld moet worden langer dan 4 uur buiten de koelkast, spoelt u dingen af in de gootsteen terwijl daar voedsel in ligt, controleert u uw kooksels op glas en haren... Het is bij elke vraag wel duidelijk wat het gewenste antwoord is overigens.
Je kunt een scorekaart krijgen om in je keuken te hangen, maar ze versturen 'm alleen binnen Californië :/

Geen opmerkingen: