'Maatregelen tegen gladde rails kunnen beter'
DELFT - Zand op de rails strooien is een probaat middel om problemen op het spoor als gevolg van herfstbladeren te voorkomen.
Maar de maatregel zou nog meer effect sorteren als beter wordt nagedacht over bijvoorbeeld de hoeveelheid zand, de grootte van de zandkorrels en de manier van strooien.
Dat stelt onderzoeker Oscar Arias-Cuevas van de TU Delft in zijn proefschrift over het effect van maatregelen, die de NS en ProRail al nemen tegen gladde sporen.
Die zouden volgens hem effectiever kunnen worden gemaakt aan de hand van wetenschappelijk onderzoek.
Gevallen bladeren kunnen problemen veroorzaken op het spoor. De rails worden glad, waardoor treinen moeilijker remmen en er schade kan ontstaan aan de wielen.
Arias-Cuevas stelt vast dat de problemen nog niet tot het verleden behoren, ondanks voorzorgsmaatregelen van vervoerders en spoorbeheerders.
De promovendus keek onder meer naar het strooien van zand. Dat gebeurt in Nederland door middel van een systeem dat op de locomotief is gemonteerd.
Door dat systeem ook aan te brengen op alle wagons, zoals in Groot-Brittanniƫ gebeurt, kan het effect mogelijk worden vergroot.
Verder loont het volgens Arias-Cuevas de moeite om nader onderzoek te doen naar de optimale grootte van de zandkorrel en de hoeveelheid zand die het beste kan worden gestrooid.
Ook door speciale gripmiddelen toe te voegen aan het zand, kan een beter en langduriger effect worden bereikt.
Nieuwe technologie biedt volgens Arias-Cuevas eveneens aanknopingspunten voor nader onderzoek, bijvoorbeeld magneetremmen en systemen die voorkomen dat treinwielen gaan slippen.
De promovendus heeft overigens niet in detail gekeken naar de kosten van de verbeteringen die hij aandraagt.
(Bron)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten