zaterdag, februari 07, 2004

Problematiek rond eurovervalsingen nekt winkeliers

AMSTERDAM – Na de sterke stijging van het aantal valse eurobiljetten en de almaar verbeterende kwaliteit van de vervalsingen lijkt de eurotester het enige redmiddel voor winkeliers. De Nederlandsche Bank (DNB) begon eind vorig jaar een campagne om de kennis over de echtheidskenmerken op te frissen. Maar voor de winkelier lijkt dit niet genoeg.
Het aantal valse euro's is de laatste twee maanden van vorig jaar sterk gestegen. Over heel 2003 telde DNB ruim 26.000 nagemaakte biljetten in Nederland. Eind oktober stond de teller nog op 18.000. Het komt erop neer dat 0,005 procent van de acht miljard eurobiljetten, die in het eurogebied in omloop zijn, vals zijn. En dat is niet veel, maar meer dan we in Nederland gewend waren, aldus de bank.
Door de problematiek zijn eurotester erg gewild onder winkeliers. Daarom deed De Zaak, tijdschrift voor ondernemers, onderzoek naar de beste eurotesters. De Euroscan kwam als beste maar ook als duurste uit de test. De €-Vision eindigde op de tweede plaats, maar is wel de helft goedkoper.
De aandacht en interesse voor eurotesters lijkt terecht want de problemen van vervalsingen lijken aan alle kanten de kop op te steken. De zogenaamde ‘eurorunners’ maken het de Amsterdamse winkeliers bijvoorbeeld niet makkelijk. De hoofdstad heeft te maken met een golf van deze oplichters. Eurorunners kopen voor een mooi prijsje vals geld in, om het vervolgens in winkels in te wisselen voor ‘echt’ geld. Medewerkers in drukke winkels zijn vaak met heel andere dingen bezig en hebben geen tijd om elk biljet op echtheid te controleren.
Winkeliers die biljetten trouw met ultraviolet licht controleren, kunnen ook bedrogen uitkomen. Eurobiljetten worden tegenwoordig zo goed vervalst, dat het deze test kan doorstaan. Samen met het watermerk, is de ultraviolettest de meest gebruikte manier om biljetten op echtheid te controleren. MKB-Nederland heeft daarom De Nederlandsche Bank geadviseerd om winkeliers geheime veiligheidskenmerken te verklappen. Zo kunnen ondernemers op meer manieren biljetten op echtheid testen.
[Slim, dan weet je dat de vervalsers die kenmerken ook snel te weten komen.]
Eén boodschap wil DNB uitdragen: aan de euro ligt het niet. Daarom startte de bank een campagne voor de tien reeds bestaande echtheidskenmerken in de hoop dat Nederlanders deze in de praktijk gaan toepassen. Tips over het watermerk, veiligheidsdraad en zilverkleurig hologram moeten winkeliers en consumenten de kennis geven en uiteindelijk de omloop van vervalsingen tegengaan.
Dat er meer vervalsingen in Nederland zijn dan toen er met de gulden werd betaald vindt DNB niet raar. “Dit is logisch want de biljetten circuleren nu in een veel groter gebied”. Vervalsers zien de euro dan ook als een interessante investering. Daarnaast zijn Nederlanders volgens de centrale bank nog niet gewend om de biljetten te controleren.
De Nederlandsche Bank geeft geen vergoedingen voor valse biljetten. Om niet in geldproblemen te komen, houden winkeliers daarom soms bewust valse euro’s in omloop. Valse geld dat ondernemers ontvangen, worden daarom regelmatig bewust aan klanten gegeven als wisselgeld.
[Klanten moeten dus ook een scannertje mee?]
DNB wil er niet aan om winkeliers een vergoeding te geven. Dit zou een aanzuigende werking hebben op vervalsers.
(Bron)

Geen opmerkingen: